Skútry nejen pro město


Rychlý pohyb v městském provozu, dobrá možnost zaparkování, ale i delší výlety za město, to umožňují moderní jednostopá vozidla, mezi kterými jsou téměř legendou skútry.

Vectrix

V řadě měst jižní Evropy, ale i západně od nás jsou skútry využívány jako rychlý a pohodlný dopravní prostředek nejen do města. A jejich zvýšený pohyb po komunikacích se očekává i u nás. Od ledna letošního roku totiž platí novela zákona o silničním provozu, která 3 umožní řídit některé skútry i majitelům řidičských průkazů na osobní automobil.

Stačí řidičák na osobní auto

Vespa LX

Až dosud mohli držitelé řidičského oprávnění pro osobní automobil řídit pouze mopedy s konstrukční rychlostí 45 km/h, případně malý motocykl s objemem válců do 50 cm3. Od druhé poloviny ledna mohou osedlat i skútr o objemu 125 cm3. I zde platí určité omezení výkonu – do 11 kW, resp. poměr výkon/hmotnost 0,1 kW/kg, a skútr musí být vybaven automatickou převodovkou. Tyto změny navazují na směrnice a nařízení orgánů Evropské unie.

Takto nově nastavená legislativa by měla přispět ke zrychlení a také zklidnění dopravy, především v městských aglomeracích. Předpokladem je, že pokud obyvatelé přesednou z automobilů na skútry, tak se uleví zahuštěné městské dopravě. Menší a také obratnější skútry by mohly být pro městské prostředí a jeho dopravu určitě přínosem. A podle vyjádření jednotlivých prodejců motocyklů začíná být o tuto skupinu vozidel výrazně zvýšený zájem. Takže musíme počítat s tím, že s prvními teplejšími dny vyrazí na naše silnice i větší množství skútrů.

Ještě jedno upozornění – výše uvedená možnost platí výhradně na území České republiky, a nebude proto zaznamenána do řidičského průkazu. V praxi to znamená, že řidič si nemusí fyzicky vyměňovat (nebo aktualizovat) řidičský průkaz, ve kterém má ještě postaru zapsaný motocykl do 50 cm3, a může využívat jízdy na výše uvedené specifikaci skútru.

Pozor na nebezpečí

Vectrix – úložný prostor pod sedlem

Na automobilisty, kteří se rozhodnou přesednout ze svých vozů na skútry, však čeká několik úskalí. Jedním z nich je to, že jejich kolegové za volanty nejsou v našich zeměpisných šířkách tolik zvyklí na pohyb svižných motocyklů a skútrů v provozu. A tak je mohou jednoduše přehlédnout, protože nepočítají s tím, že se vůbec něco takového, jako je skútr, na silnici pohybuje.

Dalším závažným problémem je nezkušenost nových řidičů skútru s jeho řízením. Jízda na skútru je něco jiného než na kole nebo v automobilu. Je vhodné vyzkoušet si nejdříve jízdu na skútru na volném prostranství nebo si zajistit pár lekcí v autoškole.

Nezapomínejte ani na správné oblečení

Na rozdíl od automobilistů, kteří jsou v případě čelního nárazu chráněni deformační zónou, dlouhou i přes jeden metr, deformační zónu jezdce na skútru či motocyklu představuje pouze několik milimetrů oblečení a přilba. Z toho vyplývá: používejte kvalitní oblečení, boty i přilbu a vše hodně pestré – to aby vás bylo co nejvíce vidět.

Nejen po městě

V městském provozu oceníte na skútru především jeho hbitost, možnost rychlého projetí i mezi automobily stojícími v koloně a výhody při parkování, kdy místo najdete většinou bez problémů. Jen si pořiďte pořádný zamykací systém a vždy se přesvědčte o tom, k čemu skútr poutáte, aby to nebyl například sloupek od značky, který je možné bez problémů vytáhnout.

Aprilia Scarabeo

Na křižovatce po rozsvícení zelené jistě oceníte fakt, že skútr má větší akceleraci než automobil. Skútry s objemem motoru 125 cm3 jsou již dostatečně výkonné také pro jízdu mimo město. Cestovní rychlosti se pohybují okolo 90 až 100 km/h, což umožní vyrazit i na výlety do přírody. Chalupáři a chataři pak jistě ocení tyto dopravní prostředky třeba pro jízdu na nákup apod.

Skútry má dnes ve své nabídce řada známých i méně známých výrobců. Pokud se pro něj rozhodneme, měli bychom se nejprve poohlédnout po testech a recenzích jednotlivých výrobků, abychomsi zvolili stroj, který nám bude vyhovovat jak svými parametry, tak i kvalitou výroby a dostupným servisem.

Vybrané značky a jejich výrobky

APRILIA
Známá italská značka nabízí model SR MAX 125, kterým míří do segmentu „Grand Turismo“. Současně svým designem a grafikou navazuje na tradici závodních speciálů této značky. Čtyřventilový motor s elektronickým vstřikováním paliva má největší výkon 11 kW. Cena 99 990 Kč.

Aprilia SR MAX

Modelová řada Scarabeo patří mezi nejznámější skútry značky Aprilia. Klasické retro tvary doplňují šestnáctipalcová kola. Verze s motorem 125 cm3 o výkonu 10,4 kW je za 69 990 Kč.

VESPA
Ikonická značka, která staví na retro kabátu. Italský styl v plechové karosérii s kompaktními rozměry odkazujícími na šedesátá léta však nabízí klasiku v moderním pojetí. Model LX je jeden z nejprodávanějších modelů Vespa v Evropě i v USA.

V modelu označeném jako LX 125 3V najdeme nový motor se třemi ventily (2 sací, 1 výfukový), výkon je 8,5 kW. Pod sedlem je úložný prostor, který 4 pojme přilbu, nechybí ani praktická odkládací schránka pro peněženku či mobil a samozřejmě zde najdeme i klasický háček na tašku. Cena 84 990 Kč.

GILERA
Gilera Runner ST125 svým charakterem navazuje na někdejší malé, sportovně střižené dvoudobé skútry, kterých Gilera za svou existenci vyprodukoval značné množství. Čtyřdobý motor modelu ST125 dává výkon 10,6 kW, hmotnost je 145 kg, cena 89 900Kč.

PIAGGIO
Italská značka s dlouhou tradicí ve výrobě skútrů modernizovala po téměř deseti letech úspěšný model Beverly. Elegantní vzhled doplňuje výkonnější motor a větší úložný prostor, kam se vejdou dvě přilby. Výkon motoru je 11 kW, hmotnost 183 kg. Cena 104 900 Kč.

HONDA
PCX150 je úsporný skútr (2,2 l/100 km – dojezd na jedno natankování až 263 km). Výkon motoru je 10 kW, hmotnost 129 kg. Cena 64 900 Kč.

Honda PCX 150

Honda SH125i přichází v novém designu. Také nový motor „eSP“ (enhanced Smart Power) byl vyvinut s myšlenkou co nejnižší spotřeby a je vybaven technologií Idling Stop (systém vypínání motoru při zastavení) – spotřeba je 2,1 l/100 km, výkon motoru 8,7 kW. Hmotnost 134 kg. Cena 69 900 Kč.

SUZUKI
Japonská značka představila světu první cestovní skútr s názvem Burgman. Suzuki Burgman 125 je městský skútr vybavený motorem s výkonem 9,6 kW a hmotností 159 kg. Cena 90 900 Kč.

YAMAHA
U modelu X-Max 125 by málokdo hádal tuto kubaturu, protože původně skútr vznikl pro motor s dvojnásobným objemem. Výkon motoru je 10,4 kW, hmotnost 186 kg. Cena 109 990 Kč.

Typicky městským skútrem je Yamaha BW´s 125. Čtyřdobý vzduchem chlazený motor má výkon 7 kW, pod dvojsedlem je úložný prostor pro přilbu. Hmotnost 132 kg. Cena 59 900 Kč.

KYMCO
Taiwanská značka KYMCO je dnes pátým světovým výrobcem skútrů. Kymco SUPER 8 je již po několik let synonymem pro sportovní skútry. Letos přepracovaný design zvýraznil dynamičnost. Výkon motoru je 7 kW, hmotnost 120 kg. Cena 49 990 Kč.

Kymco Downtown patří k cestovním skútrům. Motor je vybaven elektronickým vstřikováním paliva a jeho výkon dosahuje 11 kW, hmotnost 176 kg. Cena 99 990 Kč.

Nejen benzinový pohon

Na trhu se začaly objevovat skútry, které ke svému pohonu používají elektromotory.

Piaggio Beverly

Skútry české značky Akumoto svými výkony odpovídají více strojům s objemem motoru 50 cm3. Akumoto 600 s moderním sportovním designem je vybaven vyjímatelným lehkým bezúdržbovým akumulátorem, který se nabíjí z běžné zásuvky. Dojezd na jedno nabití je až 120 km, uveze až 150 kg a spotřeba energie je zhruba od 5 Kč na 100 km. Cena 58 970 Kč.

Americký maxi-scooter Vectrix nabízí výbornou akceleraci, nízké provozní náklady, minimální údržbu, nízkou hlučnost a jednoduché ovládání. Například parkování je s tímto skútrem usnadněno také díky multifunkční rukojeti plynu, která umožňuje jeho kontrolovaný zpětný pohyb. Při brzdění se díky patentovanému rekuperačnímu brzdovému systému vrací elektřina zpět do baterie, čímž se zvyšuje ujetá vzdálenost. Dojezd Vectrixu je zhruba 110 km, nabíjí se ze standardní zásuvky s napětím 220 V a na 80 % kapacity baterie se nabije zhruba za 2 hodiny. Cena 249 900 Kč.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: AUTOR A ARCHIV FIREM


Komentáře

Napsat komentář

  • Skupiny řidičského průkazu týkající se motocyklů
  • Skupina AM motocykly do objemu 50 cm3, nebo s elektrickým pohonem s výkonem do 4 kW, s konstrukční rychlostí nepřekračující 45 km/h. Minimální věk pro získání 15 let.
  • Skupina A1 motocykly do objemu 125 cm3 a výkonu max. 11 kW a poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg. Minimální věk pro získání 16 let.
  • Skupina A2 motocykly s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Minimální věk pro získání 18 let.
  • Skupina A motocykly – minimální věk pro získání oprávnění 24 let – pro přímé získání oprávnění bez předchozích zkušeností; 20 let – pokud je řidič nejméně dva roky držitelem oprávnění skupiny A2.
  • Skupina B řidičské oprávnění pro automobily do 3500 kg s možností řízení strojů do 125 cm3 s automatickou převodovkou.

 

Výhody skútru proti autu

  • menší rozměry, lepší manévrovací schopnosti
  • větší možnost parkování
  • menší spotřeba
  • nižší pořizovací a provozní náklady

Výhody skútru proti ostatním motocyklům

  • alespoň nějaký úložný prostor
  • ochrana před větrem a deštěm
  • použití automatické převodovky