Jízdní kola s pohonem


Také se vám již stalo, že při jízdě do prudkého kopce, kdy vám již docházel dech, vás najednou předjel cyklista, který šlapal lehce a nebyl ani moc zadýchaný? Na svém kole měl totiž elektromotor, který mu při jeho jízdě pomáhal.

V minulosti se objevila celá řada pokusů o dovybavení jízdních kol pomocnými motorky, a to jak spalovacími, tak i elektromotory. Některé konstrukce byly profesionální, jiné amatérské, ale touha pomoci si při jízdě na kole existuje již dlouhou dobu. V posledním období získávají stále větší oblibu elektrokola (můžete u nich najít i názvy podle místa původu – v němčině „pedelec“, v anglicky hovořících zemích pak „e-bike“). Zcela správně se tyto dopravní prostředky ale nazývají elektricky asistovaná jízdní kola. A to proto, že jednou z podmínek je nutnost na takovémto kole také šlapat vlastní silou, díky čemuž je aktivována dopomoc elektromotoru. Z klidu může akcelerátor zrychlit elektrokolo pouze do rychlosti 6 km/h. Při současném šlapání je pak rychlost asistována až do její nejvyšší povolené hranice.

Historie je dlouhá

Nemyslete si, že elektrokolo je nějakým novým vynálezem. První bicykl, využívající k pohonu nejen lidské síly při šlapání, ale i elektromotoru, vznikl již koncem devatenáctého století ve Spojených státech amerických. Na našem území pak elektricky poháněné jízdní kolo spatřilo světlo světa na konci třicátých let minulého století. I přes snahu celé řady konstruktérů prosadit elektricky poháněná kola byli vynálezci vždy limitováni hmotností a výdrží baterií.

S technickým rozvojem a novými konstrukcemi elektromotorů a baterií na konci dvacátého století však dochází v této oblasti k poměrně dynamickému rozvoji. Především je to vidět u baterií, kde ještě zhruba před patnácti lety byla elektrokola vybavena těžkými olověnými akumulátory s malou výdrží. V současnosti jsou již používány mnohem výkonnější a lehčí bateriové články, které mají dostatečnou kapacitu pro ujetí mnoha desítek kilometrů.

Elektrokolo je když…

Na elektrokola, ale stejně tak na všechna ostatní kola s pomocným motorem, se vztahuje řada předpisů, řešících celý komplex technických opatření pro konstrukci a vybavení takovéhoto stroje. A to především z hlediska toho, zda se ještě jedná o jízdní kolo, nebo zda jde již o skútr nebo moped, na něž se pak samozřejmě nahlíží jako na silniční motorové vozidlo – včetně toho, že pro takovýto typ vozidla potřebujete příslušné řidičské oprávnění.

U nás, stejně jako v Evropské unii, platí, že jízdní kolo vybavené (i dodatečně) pomocným motorkem si zachovává charakter jízdního kola, pokud výkon motoru a rychlost nepřesáhne určité hranice. U elektromotoru je to 250 W a největší konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h. V případě použití spalovacího motoru nesmí (kromě výkonu) přesáhnout jeho objem 50 cm3.

Stejně jako všechna elektrická zařízení, tak i elektrokola jsou také vybavována systémy a elektronikou, která může být v krajních případech nebezpečná. Proto i zde platí důležité předpisy, a tak bychom si měli pořizovat jen výrobky s potřebnými atesty. V současnosti platí norma označená jako EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles), která zavazuje všechny výrobce a dodavatele v EU zajistit provedení testů a své výrobky označit certifikátem nezávislé zkušební laboratoře. Norma obsahuje požadavky na elektrický obvod, elektrické kabely a spoje, baterie, elektromagnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, maximální rychlost, které je možné díky elektrickému motoru dosáhnout, a na měření maximálního výkonu. Bohužel se i na našem trhu setkáváme s výrobky, které platný certifikát nemají. Jedná se především o podezřele levné výrobky, které mohou být opravdu nebezpečné. V případě nekvalitních baterií může dojít až k výbuchu, závadná elektronika může ovlivnit například kardiostimulátor apod. Nedávný případ, kdy si majitel dal nabíjet podobné zařízení ve své garáži a po následném požáru přišel i o zcela nový automobil, hovoří za vše.

Samozřejmě i elektrokolo musí být vybaveno podle legislativních požadavků na jízdní kola pohybující se po komunikacích, a to včetně brzd, osvětlení, odrazek apod.

Proč zrovna elektrokolo…

Na elektrokole může jezdit doslova každý, od mladších ročníků až po důchodce, a to bez rozdílu kondice. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd, i pokud nejste zrovna v nejlepší cyklistické pohodě. Dokonce i když vyjedete na obchodní jednání na takovémto stroji, tak nedorazíte nijak zchváceni a nemusíte se převlékat. Výhodou je, že se stále jedná o jízdní kolo, takže je možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. A pokud dojde energie v baterii, tak jednoduše přidáte svou vlastní sílu a vždy dojedete, kam potřebujete. Dobití baterií je pak otázkou několika hodin a využití běžné elektrické zásuvky. Náklady na jeden ujetý kilometr se pak počítají v haléřích.

Výhody elektrokola poznají i ti, kdo rádi cestují například s karavanem. Zastavit si poblíž města v kempu a pak vyrazit na prohlídku bez velké námahy je určitě lákavé. Vzhledem k tomu, že elektrokola se vyrábějí i ve skládacím provedení, takže nezaberou velké množství místa, tak jsou pro takovéto účely přímo předurčena. Také hmotnost již v současnosti není žádným velkým problémem. Podle typu se celková hmotnost pohybuje okolo sedmnácti až dvaceti kilogramů.

Jaké kolo vybrat

Elektrokola se vyrábějí v řadě modelů a typů. Vybrat si můžete podle své nátury, například z městského provedení, nebo horských kol apod. Pokud budete vybírat elektrokolo, tak je důležité podívat se, jakými bateriemi je vybaveno. V současnosti najdete například i baterie NiMH (Nikl Metal Hydrid), které ale nejsou nejoptimálnější, a proto jsou již většinou nahrazovány kvalitnějšími bateriemi bez paměťového efektu Li-Ion (Lithium Ion), nebo Li-Pol (Lithium Polymerové) a nejnověji také LiFePO4 (Lithium Železo Fosfát). Typ baterie, její výdrž, doba nabíjení atd., to vše jsou důležité faktory pro provoz elektrokola. Pokud bychom se pro nákup elektrokola rozhodovali, tak by nám s tím vším měli umět poradit odborníci, kteří se jejich prodejem zabývají.

Elektrokola se v současnosti na našem trhu prodávají za cenu mezi 20 000 až 50 000 Kč. Při jejich výběru bychom se měli zaměřit především na již výše uváděný typ, kvalitu a kapacitu baterie, umístění pohonu a jeho typ a také na celkové zpracování kola – použité materiály, kvalitu rámu, komponentů apod.

Bude nás také asi zajímat dojezd kola na jedno nabití. Zde má zásadní vliv kapacita baterií, ale vstupují do toho i další parametry a faktory, jakými jsou například hmotnost jezdce a toho, co na kole povezeme, profil tratě, po které jedeme, mechanický stav kola apod. Současná elektrokola umožňují ujet vzdálenosti okolo 100 km. Dobíjet se elektrokola dají například doma z běžné zásuvky, nebo je můžeme dobít u některé ze specializovaných dobíjecích stanic. Se vzrůstajícím množstvím elektrovozidel zcela samozřejmě vzrůstá i počet dobíjecích míst, která v současnosti vznikají po celé republice.

Vyzkoušejte si ho

Pokud byste si chtěli vyzkoušet, jak jízda na elektrokole vypadá, není nic snazšího než zúčastnit se některé z předváděcích akcí, které se v poslední době stále častěji konají po celé republice. Případně, pokud jste z Prahy, či ji navštívíte, tak vám (zatím zdarma) zapůjčí elektrokolo na vyzkoušení v Centru energetického poradenství PRE v pražské Jungmannově ulici.

Text: Jiří Svoboda, Foto: archiv firmy a autor

 

Uvažujete o nákupu elektrokola? Nejprodávanější modely za skvělé ceny naleznete na www.give.cz/elektrokola

 


 



Komentáře

Napsat komentář