Čtyřicítka na krku! Co dělat?


Aby žena mohla nad čtyřicítkou mávnout rukou, měla by se ni včas připravit! Pokud totiž bude v dobré kondici, může se lehce vyhnout celé řadě potíží spojených s tímto věkem.

Zdravý životní styl, pohyb, dostatečný přísun vápníku a péče o nízkou hladinu cholesterolu v krvi jsou v období blížícího se klimaktéria dominantní

Paní Zuzaně bylo čtyřicet před necelými pěti roky. Když jsem s ní nedávno mluvila, tak první, na co si postěžovala, bylo, že ji nikdo předem nevaroval: „Byla jsem přesvědčena, že čtyřicítka je jen kulaté číslo v kalendáři, které můžu klidně ignorovat, protože přece menopauza se mě bude týkat až kolem padesátky! Jenže najednou se u mě začaly hromadit nejrůznější potíže. Lékař mi zjistil vyšší hladinu cholesterolu, počínající aterosklerózu a hrozil infarktem, zkazil se mi spánek a začala jsem být náladová, někdy až hysterická, což si samozřejmě odnášela moje rodina. Také jsem začala tloustnout – zdálo se, že ta kila přibývají den ode dne, a to i když jsem skoro nic nejedla,“ vypráví sympatická sekretářka, matka dvou dětí, které se zásadně ulevilo až po návštěvě lékaře. Ten jí nejenom předepsal vhodné léky, ale jako první ji upozornil, že kdyby nejpozději kolem čtyřicítky zavedla některé změny do svého životního stylu, nemusely se u ní některé obtíže vůbec objevit.

Připraveným štěstí přeje

Stejně jako lékař paní Zuzany, i další odborníci v posledních letech stále častěji upozorňují, že ženy by se měly na menopauzu začít aktivně připravovat již přibližně od svých čtyřicátých narozenin. A proč? K tomuto na první pohled předčasnému datu mají lékaři hned několik pádných důvodů.

To, co nám kolem čtyřicítky může pomoci udržet se v dobré zdravotní a psychické kondici, je téměř bez výjimky příjemné a zdravé!

Předně: Věk, kdy dojde k přechodu, se nedá ani při nejlepší vůli přesně stanovit. Za druhé: Menopauza je označení jen pro poslední měsíčky! Proces poklesu ženských hormonů, tedy estrogenu a progesteronu, však začíná mnohem dříve a je velice pozvolný. A protože zmíněné hormony neovlivňují pouze pohlavní ústrojí, ale prakticky všechny řídicí funkce těla, změny v jejich hladině ovlivňují prakticky celý organismus. Proto je důležité se na toto období dobře připravit.

Co vás může kolem čtyřicítky potkat

Kromě menších či větších poruch v menstruačním cyklu vás mohou už krátce po čtyřicítce překvapit například typické návaly, bolesti hlavy, únava či změny nálad. A počítat musíte i s dalším nepříjemným faktorem spojeným s menopauzou, a tím je změna procesu ukládání tuku, který se k velké nelibosti většiny žen začne po čtyřicítce bezohledně hromadit i mimo obvyklá místa.

Je tomu tak proto, že když vyhasínající vaječníky nestačí produkovat dostatek hormonů, vyrábí si je tělo – i když nedostatečně – jinde, a to zejména v tukové tkáni. S nadváhou, a hlavně se zvýšeným ukládáním tuku kolem pasu, pak často souvisí i vzestup hladiny cholesterolu a ostatních tuků v krvi, což zásadně zvyšuje riziko vzniku srdečních a cévních onemocnění.

Víte, co s tím dělat?

Není to těžké, dokonce se dá tvrdit, že to, co nám kolem čtyřicítky může pomoci udržet se v dobré zdravotní i psychické kondici, je téměř bez výjimky příjemné a velice zdravé!

Triomar KARDIO byl vytvořen speciálně pro ty, kteří chtějí pečovat o své srdce

„Cílem změny životního stylu žen, s níž by měly začít nejpozději ve čtyřiceti letech, je především snížení rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění včetně vysoké hladiny cholesterolu v krvi, vysokého krevního tlaku či nadváhy a zabránění rozvoji osteoporózy. Proto by v denním režimu žen neměl chybět pravidelný pohyb a jídelníček obsahující dostatek ovoce a zeleniny, preferující rostlinné tuky před živočišnými a omezující tučné maso amasné výrobky,“ radí gynekolog Tomáš Faith.

„Kromě toho by s ohledem na menopauzu neměly jídelníčku chybět fytoestrogeny, vícenenasycené mastné kyseliny, dostatek bílkovin, vláknina, vápník a vitaminy D, E a B,“ dodává nutriční terapeutka Tamara Starnovská.

Nepodceňujte ani osteoporózu

Tytéž hormony, které ženy v produktivním věku chrání před srdečními a cévními onemocněními, působí i na kostní tkáň a zabraňují jejímu odbourávání a úbytku. Ve zdravé kostře jsou odbourávání a novotvorba v rovnováze. To znamená, že stejné množství odbourané kosti je nahrazeno nově vytvořenou kostní hmotou. Množství kostní hmoty se tak stále udržuje. Pokud je ale pohlavních hormonů nedostatek, dochází ke ztrátě jejich ochranného působení na kostní tkáň, a tím i k jejímu úbytku. Vhodnými metodami však lze tomuto procesu zabránit.

Díky svým přírodním složkám má doplněk stravy Relaxa schopnost zklidnit psychiku bez jakýchkoliv vedlejších účinků

Co například můžete dělat? Znásobit množství vápníku v potravě, pravidelně cvičit a přiměřeně zatěžovat kosti! Doporučuje se rovněž zvýšit příjem vitaminu D, který ovlivňuje metabolismus kostí. Ten je obsažen jednak v obilovinách a rybách, ale také se například tvoří vlivem slunečního záření. Další možností je hormonální substituční terapie; při této léčbě jsou do těla dodávány umělé estrogeny. Mezi preventivní faktory vzniku osteoporózy potom však patří i omezení kouření a pití alkoholu!

Jak zmírnit příznaky klimakteria?

MUDr. Tomáš Faith k tomu říká: „Léčbu menopauzálních příznaků můžeme rozdělit na medikamentózní, spočívající v podávání léků, a nemedikamentózní. Medikamentózní léčbu představuje nejčastěji hormonální substituční terapie (HRT), jež zahrnuje množství různých léků. Například pro ženy po odstranění dělohy se používají přípravky obsahující pouze estrogeny, pro ženy s dělohou přípravky s obsahem estrogenů a gestagenů nebo kombinace estrogenů a nitroděložního tělíska uvolňujícího gestagen. Medikamentózní léčba by měla být v každém případě doplněna také úpravou životního stylu.

GS Eladen – doplněk stravy pro krásné a zdravé vlasy, pleť a nehty. Vyživuje je zevnitř organismu a napomáhá zlepšit jejich

Na hranici mezi medikamenty a úpravou životního stylu jsou potravinové doplňky. Dosahují maximálně poloviční účinnosti ve srovnání s HRT ve vlivu na akutní klimakterický syndrom, ale nemají prokázaný vliv na prevenci metabolických změn. V některých zemích jsou řazeny mezi léky, protože mohou mít při nesprávném dávkování vedlejší účinky.

Nemedikamentózní léčba je založena na ozdravení životního stylu. Správné zastoupení živin a dalších látek ve stravě může pozitivně ovlivnit nejen krátkodobé akutní příznaky, ale hlavně působí preventivně proti vzniku onemocnění souvisejících s metabolickými změnami v organismu. Zařazení pohybu, nekouření a ozdravení jídelníčku by mělo být součástí rad všem pacientkám, které po čtyřicítce navštíví lékaře.“

TEXT: DANIELA PIRNEROVÁ
FOTO: SHUTTERSTOCK


Komentáře

Napsat komentář


Co by si žena po čtyřicítce měla hlídat?

  • Kouření – doporučení lékařů zní striktně: NEKOUŘIT!
  •  Body mass index – méně než 25 (kg/m2)
  • Obvod pasu – neměl by přesáhnout 80 cm
  • Celkový cholesterol – do 5 mmol/l m (z toho LDL cholesterol méně než 3 mmol a HDL cholesterol – ochranný, nad 1,3 mmol/l).
  • Systolický krevní tlak – ideálně pod 140 mm Hg.
  • Diastolický krevní tlak – méně než 90 mm Hg.

SYMPTOMY BLÍŽÍCÍ SE MENOPAUZY

  •  VEGETATIVNÍ SYMPTOMY snižují kvalitu života, ale neohrožují zdraví ženy. Patří sem například návaly horka, noční pocení, bušení srdce, nespavost, změny nálad a další.
  • ORGANICKÉ SYMPTOMY zahrnují změny kožní (stárnutí pokožky), urogenitální (suchost sliznic) a změny tělesné hmotnosti.
  • METABOLICKÉ ZMĚNY vedou v organismu ke zvýšení rizika aterosklerózy a osteoporózy.