Blíží se podzimní veletrh starožitností


Jaké umělecké komodity jsou sběratelsky či investorsky nejvyhledávanější? Kteří autoři jsou či bývali na výsluní zájmu kupujících? Kolik se utrácí v aukcích? A jak se vůbec trh se starožitným uměním proměnil od konce 90. let? Tyto a mnohé další otázky objasní podzimní veletrh starožitností ANTIQUE.

 

Váza z opálového skla s intarzií žlutých květů a zelených listů, Čechy, Lenora, 20. - 30. léta 20. století, styl Art deco, foto: Aukční dům Valentinum VII

 

Třicátý veletrh ve svém podzimním tématu zvolil poutavé téma: zaměří se na vývoj situace na českém a zahraničním trhu s uměním a zmapuje chování sběratelů a investorů za posledních deset let. Podzimní přehlídka artefaktů a uměleckých směrů, včetně aktuálně nejvyhledávanějších komodit, se uskuteční ve dnech 8. – 11. listopadu ve výstavních prostorách pražské Novoměstské radnice.

 

Portrét paní Osuské, Jan Zrzavý, AAA-Antikvity Art Aukce

Zájem o nákup starožitností trvá
„Stejně jako je tomu na jiných trzích, také trh s uměním se neustále mění a podléhá mírnějším či markantnějším změnám. V posledních letech se nacházíme v ekonomické krizi, která výraznou měrou ovlivňuje nejen ceny jednotlivých děl, ale rovněž chování a zájem ze strany sběratelů a investorů. Navzdory tomu aukční výsledky za poslední dvě sezóny dokazují, že zájem o nákup řady uměleckých komodit stále trvá. Ba dokonce v některých případech překonává očekávání. Podobně jako ve světě i u nás nejvyšší příčku pomyslného cenového žebříčku zaujímají obrazy, rekord co do množství prodaných předmětů v kamenných obchodech pak drží užité umění,“ vysvětluje Simona Šustková prezidentka Asociace starožitníků, která veletrh ANTIQUE pořádá pravidelně dvakrát ročně. Také pro ni bude podzimní veletrh výjimečný, a to především z důvodu, že půjde o poslední za devítileté období její prezidentské funkce.
Dominantou jednotlivých expozic se stanou šperky, obrazy, sklo, porcelán, nábytek a další užité umění. Veletrh rovněž nabídne unikátní příležitost ke koupi uměleckých předmětů za zajímavé ceny, které jsou již pevné, bez aukční přirážky. Starožitné kusy si navíc zájemci mohou odnést přímo z veletrhu.

 

Granátová brož, Ćechy, přelom 19. a 20. století, české granáty osazené v tombaku, foto: Alma Antique

Daří se obrazům
V poslední aukční sezóně 2011 – 2012 se dařilo zejména již zmíněným obrazům, které si udržely post stálice aukčních prodejů, a to jak za účelem investice, tak jako ozdoba interiérů. Nejvíce ceněni a sběrateli vyhledáváni jsou již tradičně krajináři, avšak na nejvyšší částky dosahují pouze díla Jakuba Schikanedra, jehož 4 obrazy se prodaly v součtu za 16 mil. Kč. Přičemž obraz Staropražské nokturno byl prodán v aukci Galerie Kodl za téměř 7 mil. Kč. Nemalou měrou k těmto výsledkům jistě přispěla i skutečnost, že malíř měl v Praze letos na jaře výstavu.
Rovněž česká krajinomalba je důležitým reprezentantem a ozdobou aukcí. Prim drží Antonín Slavíček, který je v této skupině děl bezesporu nejvyhledávanějším a nejdražším autorem. V loňském roce byla nabízena v aukcích pouze jeho dvě díla, přičemž uspěl obraz Praha z Letné, jehož majitel jej získal za 2,82 mil. Kč. Zajímavostí je, že o šest let dříve byl tento obraz vydražen v Dorotheu, největším aukčním domě ve střední Evropě, za 2,52 mil. Kč. „Možná i toto flagrantní zhodnocení je důvodem, proč se na staré i moderní umění začaly orientovat první fondy kvalifikovaných investorů,“ říká s úsměvem Simona Šustková.

 

Emila Filla, ZátIší s pohárem, foto: Aukční dům Meissner- Neumann

Česká moderna táhne
Ekonomická krize se na chování sběratelů a investorů projevila: začali nakládat s finančními prostředky obezřetněji. Přesto se stejně jako v předchozích letech v pozici nejvyhledávanější komodity na trhu  udržely obrazy, zejména pak díla klasické moderny. Nejčastěji zastoupenými autory v této kategorii jsou Emil Filla, Jan Zrzavý, Josef Čapek, Václav Špála, Otakar Kubín, Antonín Procházka, František Kupka a řada dalších. Jejich díla běžně dosahují částek i několika miliónů korun. Emil Filla zůstal v loňském roce, stejně jako v předloňském, nejdražším autorem. V roce 2011 prošlo aukcemi sedmdesát jeho děl, polovina z nich se prodala a sběratelé za ně zaplatili celkem 56 mil. Kč.

 

Zájem vzrůstá i o sochy
Komoditou, u níž odborníci sdružení v Asociaci starožitníků registrují v posledních letech vzrůstající zájem, jsou sochy. Jejich dekorativní hodnota je násobena smyslem investičním. Nejvyšších hodnot v uplynulé sezóně dosáhla Sedící žena od Otto Gutfreunda (z kosořského mramoru, výše 45 cm) za 570 tis. Kč nebo od téhož autora Podobizna paní Kleinové z kolorované pálené hlíny (výška 34 cm) za 322 tis. Kč. Dalšími prodávanými sochaři byli kupříkladu Josef Mařatka a jeho Inteligence (143 cm vysoký bronz z roku 1910), jež byla prodána za 372 tis. Kč.
Uspokojivých prodejů v loňském roce dosáhly šperky, jejichž prodej ovlivnila stoupající cena zlata a stříbra. Zde nad aukčními rekordy převažoval prodej v kamenných obchodech, kde byly prodávány velmi kvalitní a hodnotné kusy, stejně jako na předešlých veletrzích Antique.

 

Lučištnice, Moris Georges, Francie, 20.léta 20. století, Art deco, foto: Aukční dům Valentinum VII.

Sklo a porcelán
Co se týká prodejů z oblasti užitého umění, loňský rok nepřinesl žádné významné změny. Rovněž v této kategorii platí, že ceny určují jména konkrétních autorů, v tomto případě například Josef Hoffmann nebo Fridrich Egermann a díla slavných továren jako Klášterní mlýn, Gallé, apod. Zajímavého aukčního rekordu dosáhla terina holíčského fajánsu, která vystoupala z 18 tis. na 420 tis. Kč. U keramiky stále láká jméno Pavla Janáka, zejména jeho návrhy pro firmu Artěl. Nejzajímavější kusy z oboru sklo, porcelán a další užité umění byly v nejsilnější koncentraci představeny na podzimním a jarním veletrhu starožitností Antique.

www.asociace.com

30. veletrh starožitností ANTIQUE

8. – 11. listopadu 2012

Novoměstská radnice, Karlovo náměstí 1/23, Praha 2

Návštěvní doba: od 10 do 19 hod

Vstupné: 90 Kč

Snížené vstupné: 70 Kč (důchodci, studenti)

TEXT A FOTO: ASOCIACE STAROŽITNÍKŮ

 


Komentáře

Napsat komentář