U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Klasika v bílém tónu

Kategorie: Dílna | Autor: čeř

UDĚLEJTE SI

Zahradní nábytek, který si s námi můžete udělat, je z levných smrkových prken. Většina podobných souprav mívá jednu nevýhodu: Jsou tak neskladné, že je lze na zimu uložit jen s obtížemi. Ta naše je nejen pohodlná pro posezení, ale lze ji snadno demontovat, takže při uskladnění nebo transportu zabere jen málo místa.

Z konstrukčních výkresů a fotografií je zřejmé, proč tomu tak je. Všechny části jsou spojeny dostatečně dimenzovanými vratovými šrouby, které lze snadno opět uvolnit. Základním materiálem jsou 2 cm silná hoblovaná prkna ze smrkového dřeva. Pomocí stolní okružní pily se nařežou na požadované šířky: 8 cm pro sedací plochy, rám, opěrky rukou a nohou, 5 cm pro opěradla a 6 cm široké hranolky jsou zapotřebí pro nohy. Křivku horního dílu opěradla je možné vyříznout jen z celé šířky výchozího prkna. Příčná výztuha sedacích ploch je z hoblované střešní latě. Spotřebu materiálu lze vypočítat podle toho, z kolika dílů se bude vaše souprava skládat (viz kresba). My budeme uvažovat o sestavě dvou křesel a stolu, jenž může být i menších rozměrů. Respektujte návod a používejte pouze vodovzdorné lepidlo a šrouby chráněné proti korozi. Zahradní nábytek je zpravidla od jara do podzimu vystaven povětrnostním vlivům, proto je nezbytná i speciální povrchová úprava. Podrobně se o nabídce nátěrových hmot zmiňujeme na následující dvoustraně naší dílny.

* * *

Souprava se skládá ze stolu o šířce 80 cm a délce 139 cm, 132 cm široké a 60 cm hluboké lavice a ze stejně hlubokého křesla o šířce 70 cm.

1. Výchozím materiálem, který podle potřeby přiřezáváme na stolní okružní pile, jsou 17 cm široká z obou stran ohoblovaná prkna. Všechny později viditelné hrany jsou lehce skoseny hoblíkem. Tím se předejde jejich odlamování.

2. Na veškeré stavební díly si nejprve pečlivě narýsujeme rozměry. Vyvrtat a zahloubit otvory pro vruty můžeme najednou pomocí zahlubovacího nástavce, který se pevně přišroubuje na dřík vrtáku.

3. Díly k sobě sešroubujeme například pozinkovanými nebo mosaznými vruty (4 x 50 mm). Chceme-li se obejít bez svěráku, natřeme předem styčné plochy vlysů, z nichž se skládají nohy, vodovzdorným lepidlem.

4. Vodorovné prvky spojující přední a zadní nohy křesla se slepí a sešroubují tak, že tvoří profil tvaru písmene “L”. Pak se přilepí a přišroubuje opěrka ruky – a boční díl je hotov. Podobně vytvoříme i boky lavice.

5. Mezi hranoly tvořícími sedák ponecháme při montáži mezery. Šroubují se na ohoblovanou střední lať s odstupem, aby mohla lépe odtékat dešťová voda. Vložené distanční lišty zaručí stejnoměrné mezery.

6. Křivku horního dílu opěradla tvarujeme pomocí předem připravené šablony. Nejprve vyřízneme přímočarou pilkou užší dílek, pak jej slepíme a sešroubujeme s širším dílem tak, aby vznikla 4 cm široká plocha pro připevnění jednotlivých příček opěradla.

7. Pak vyřízneme přímočarou pilou požadovanou křivku u obou částí najednou. Usnadníme si tak pozdější práci s rašplí a brusným papírem.

8. Na položených hranolech vyrovnaných pomocí distančních lišt označíme a vyřízneme tvar křivky a rovnou spodní hranu.

9. Zářezy, do nichž zapadnou bočnice, vysekneme dlátem. Rovné části se předem naříznou přímočarou pilkou.

10. Slepíme a sešroubujeme opěradla. I zde použijeme jako distanční prvky zbytky hranolů.

11. Sedadlo a opěradlo propojíme dvěma křídlovými závěsy. Díky tomu zaberou uvedené části po uvolnění bočnic méně místa při zimním skladování.

12. Konstrukční výřezy v širších bočních svislých vlysech opěradla zapadají přesně do vodorovných dílů bočnice. Při sestavování se díly nejprve stáhnou truhlářskými svěrkami.

13. Otvory pro konečné spojení vratovými šrouby je třeba vyvrtat, dokud jsou díly staženy dohromady. Pod matky vložíme velké podložky.

14. Křeslo, stůl i lavici je možné rozložit a převážet ve většině automobilů v provedení kombi.

15. Nohy tvoří 2 vlysy 8 x 8 cm, spojené do profilu tvaru písmene “L”. Každá je připevněna čtyřmi vratovými šrouby.

16. Všechna prkna desky stolu jsou přišroubována zespodu. Konstrukce je patrná i z nákresu.

17. Nábytek ošetříme fungicidním přípravkem, který však je již součástí některých laků. Otvory po šroubech zatmelíme, případně přebrousíme. Nakonec přijde ke slovu bílá barva. A za pár dnů můžeme na zahradě nebo na terase posnídat.

Klasika v bílém tónu