Elektromobily opět dobývají svět


Ještě před několika lety to vše vypadalo jen jako marketingová aktivita, v současné době se ale rozmach elektromobility ve vozidlech stává stále více realitou.

Málokdo ví, že elektromobil má velmi dlouhou historii a první vozy poháněné elektrickou energií spatřily světlo světa zhruba padesát let před prvními automobily se spalovacím motorem. Již v polovině devatenáctého století experimentovali nejrůznější technici a vynálezci s elektrickým pohonem. Se začátkem dvacátého století se elektřinou poháněná vozidla běžně vyráběla v Evropě i ve Spojených státech amerických. Jedno z tehdy revolučních řešení pohonu pro elektrické vozidlo, kdy bylo každé kolo na zadní nápravě poháněno samostatně elektromotorem, představil na našem území i František Křižík.

Autoři se u elektromobilů potýkali především se skladováním energie v dostatečném množství – tedy s tím, jak vybavit vozidlo patřičně kapacitními akumulátory, které byly tehdy těžké, s malou kapacitou, a tak i dojezd vozidel byl značně omezen. Při vývoji elektromobilů se vše většinou točilo okolo materiálů pro akumulátory, jejich kapacity a hmotnosti a také okolo vybudování infrastruktury pro dobíjení akumulátorů.

Poptávka po ekologii přeje i elektromobilům

V současné době poptávka po alternativních palivech a pohonech nabývá stále více na významu, a to i po odeznění posledních ropných krizí, především s ohledem na ekologické faktory. Evropská unie si stanovila v oblasti ekologie ambiciózní cíle, kvůli kterým tlačí na výrobce vozidel stanovením přísných limitů emisí CO2. A tak i díky tomu se do hry opět dostávají automobily poháněné elektrickou energií, které místně žádné emise neprodukují.

Vývoj nových akumulátorů s vysokou kapacitou a sníženou hmotností vede k prodlužování dojezdu elektromobilů a rozvíjí se infrastruktura pro dobíjení vozidel, čímž se tato oblast stává pro případné zájemce atraktivnější. Vše tedy směřuje k tomu, aby se elektromobily mohly v co nejkratším čase stát součástí naší mobility. Elektromobilovou velmocí v Evropě je Norsko, kde tvoří díky daňovému zvýhodnění zhruba pětinu až čtvrtinu všech měsíčně prodaných automobilů buď elektromobily, nebo plug-in hybridy. Pořízení elektromobilu je zde mnohdy levnější než koupě vozu se spalovacím motorem. Dynamický rozvoj zažívá i Japonsko, kde v letošním roce počet dobíjecích stanic pro elektromobily dokonce překročí počet klasických benzinek.

Výhody i nevýhody

U elektromobilů se často hovoří především o nedostatečném dojezdu. V poslední době proběhly v Evropě opakované studie, které dokázaly, že běžné denní jízdy s automobilem mají dojezdovou vzdálenost zhruba do sta kilometrů. A s tímto dojezdem můžeme dnes počítat již u „základních“ elektromobilů. Vozy navíc většinu času někde stojí, proto není problém je při stání zároveň dobíjet. Kromě klasického dobíjení prostřednictvím kabelů se dnes hovoří i o indukčním dobíjení akumulátorů podvozkem vozu přímo z určeného místa na vozovce apod.

Další nevýhodou elektromobilu je jeho vyšší pořizovací cena. To platí především u nás. V řadě zemí existují při koupi elektromobilu daňová zvýhodnění v řádech tisíců eur.

Pozitivní pro majitele elektromobilu může být i využití levnějších cenových tarifů pro dobíjení vozu, které je navíc možné použít i pro odběr proudu pro další spotřebiče v domácnosti. Případně se uvažuje v rámci chytrých rozvodných sítí, že by elektromobily sloužily pro uskladnění elektřiny v okamžiku levnějšího nákupu a k jejímu pozdějšímu prodeji v okamžiku vyšší ceny. Evropská velkoměsta také začínají regulovat vjezd vozidel se spalovacími motory do svých center. Tato omezení se většinou netýkají právě elektromobilů. Ušetřit je možné i na silniční dani.

Elektromobily mají i další přednosti, které vycházejí z jejich konstrukce. Elektrický pohon není na rozdíl od spalovacích motorů hlučný, nezpůsobuje vibrace, elektromotory mají mnohem méně součástek a také odpadá nutnost řazení. Elektromobily rovněž využívají rekuperaci energie například při jízdě z kopce, při brzdění apod.; získaná energie se ukládá zpět do akumulátoru a je poté využívána při akceleraci. Elektromotor také pracuje s velmi vysokou účinností (asi 90 %) oproti spalovacímu motoru (zhruba 30–40 %) a vysokým točivým momentem dostupným již od nulových otáček až do konstrukčního maxima elektromotoru.

Jak jsme na tom u nás

V České republice se elektromobily na silnicích dají zatím počítat ve stovkách. I přesto, že v současné době u nás neexistuje žádná podpora formou zvýhodnění při jejich nákupu, by letos jejich počet mohl podle předpokladů překonat již první tisícovku. Postupně také dochází k rozšiřování počtu veřejných dobíjecích stanic. Klíčové jsou v tomto směru rychlodobíjecí stanice, kde dochází k dobití akumulátoru na asi 80 % kapacity během relativně krátké doby (přibližně za půl až tři čtvrtě hodiny).

Do budování dobíjecích stanic se pustily především rozhodující společnosti v oboru, ať již je to ČEZ, Pražská energetika, nebo E.ON. Elektromobily si tedy stále ještě poměrně obtížně nacházejí své místo na našem trhu. Přesto je jejich nabídka celkem pestrá a zájemci mají z čeho vybírat. A pokud by si nevybrali přímo u nás, tak se mohou poohlédnout v některé ze zemí Evropské unie, kde jsou již v elektromobilitě dále a nabídka zde může být ještě širší.

Co si můžeme pořídit?

Elektromobily nabízí celá řada renomovaných značek.

BMW

Mnichovská automobilka BMW například v rámci projektu „project i“ zavedla do své nabídky zcela novou značku, jejímž prvním počinem byl vůz BMW i3. Jde o vůz, který byl od základu navržen čistě pro elektrický pohon. Unikátní stavba vozu využívá ve své konstrukci uhlíkových kompozitů, hliníkový modul zahrnuje hnací ústrojí, akumulátor, podvozek a další komponenty. Elektromotor generuje maximální výkon 125 kW a točivý moment 250 Nm, který směřuje přes jednostupňovou převodovku na zadní kola. Při plném nabití umožňuje akumulátor za běžných podmínek dojezd 130 až 160 km.

Mitsubishi, Peugeot, Citroën

Japonský výrobce Mitsubishi se již před lety dohodl se skupinou PSA Peugeot Citroën a výsledkem je elektromobil Mitsubishi iMiEV, který je v Evropě doplněn o vozy Peugeot iOn a Peugeot C-Zero. Elektromotor pohání zadní kola a má výkon 49 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 15,9 sekundy, maximální rychlost je 136 km/h. Výrobce uvádí dojezd 150 km na jedno nabití.

PSA Peugeot Citroën nabízí s elektrickým pohonem také lehké užitkové vozy, u Citroënu je to Berlingo a u Peugeotu řada Partner. Tyto vozy mohou jet rychlostí až 110 km/h a dojezd by měl být 170 km.

PSA Peugeot Citroën podepsala se skupinou Bolloré dohodu o strategickém partnerství v oblasti elektromobilů – výsledkem bude elektromobil vyvinutý skupinou Bolloré s názvem Bluesummer. Jde o čtyřmístný kabriolet s dojezdem 200 km v městském provozu.

Nissan, Kia, Renault

Jedním z nejprodávanějších elektromobilů na světě je Nissan LEAF. Jeho nejnovější verze používá k pohonu motor o výkonu 80 kW, maximální rychlost je 144 km/h. LEAF zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a dojezd je 199 km.

Kia připravila model Soul EV, což je elektromobil s pohonem předních kol, elektromotorem o výkonu 81,4 kW (285 Nm) s dojezdovou vzdáleností 212 km. Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,2 s, maximální rychlost je 145 km/h. Kia na Soul EV nabízí zajímavou záruku 7 let / 150 000 km.

Francouzský Renault patří již delší dobu k předním výrobcům elektricky poháněných vozidel. Elektřinou poháněný hatchback Zoe používá synchronní elektromotor o výkonu 65 kW s největším točivým momentem 220 Nm. Vůz zrychlí z klidu na stovku během 13,5 sekundy a jeho dojezd je přes 200 kilometrů.

Ford, Volkswagen, Smart

Ford v Evropě nabízí Focus Electric. Elektromotor o výkonu 105 kW, napájený lithium-ion akumulátorem, mu umožňuje vyvinout největší rychlost 136 km/h.

Volkswagen má v nabídce model e-Golf, který využívá elektromotor o výkonu 85 kW. Zrychlí z 0 na 60 km/h za 4,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 140 km/h. S plně nabitou sadou akumulátorů má akční rádius až 190 kilometrů. Druhým v nabídce je elektromobil Volkswagen e-up!, který je schopen ujet až 160 km. Vůz je poháněn synchronním elektromotorem o maximálním výkonu 60 kW a točivém momentu 210 Nm, který spolupracuje s jednostupňovou převodovkou.

Elektromobil Smart electric drive používá k pohonu elektromotor o maximálním výkonu 35 kW a točivém momentu 130 Nm. Z klidu na 60 km/h zrychluje tento vůz za 4,8 sekundy, maximální rychlost je 125 km/h a na jedno nabití ujede dokonce až 145 kilometrů.

Mercedes-Benz, Tesla

Mercedes-Benz nabízí vůz třídy B ve verzi Electric Drive. Automobil je poháněn asynchronním elektrickým motorem o výkonu 132 kW a točivém momentu 340 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h a plně nabitá baterie umožňuje dojezd až 200 kilometrů.

Fenoménem mezi elektromobily jsou v současné době vozy se značkou Tesla. Nejdříve se na trhu objevil sportovní elektromobil Tesla Roadster, který byl postaven na platformě vozu Lotus Elise. V současné době pak Tesla Motors nabízí čtyřdveřový plně elektrický vůz Tesla Model S. Jeho nejvýkonnější verze P85D má dva elektromotory s výkony 165 a 350 kW, což dává v součtu 515 kW a točivý moment 930 Nm. Vůz zrychluje z nuly na stovku za 3,3 sekundy a jeho elektronicky omezená maximální rychlost je 250 km/h. Podle údajů automobilky ujede Tesla Model S P85D na jedno nabití až 480 kilometrů.

text: JIŘÍ SVOBODA
foto: ARCHIV FIREM

Elektromobily opět dobývají svět


Komentáře

Napsat komentář