U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Není kolo jako kolo

Kategorie: Hospodaření | Autor: Lukáš Brzák

Píseň skupiny Rangers tvrdila už v dobách dávno minulých, že šlapací kolo je famózní věc a toto tvrzení je dnes aktuální čím dál víc, neboť každý víkend je možné na našich silnicích, stezkách a lesních pěšinkách potkat mnohé, kterým tento báječný stroj učaroval.

Kolo si prostě prodralo cestu do společnosti, a aby taky ne. Pro aktivní trávení volného času je ideální. Lze na něm dojet prakticky kamkoliv, ať už v pohodovém tempu či sportovně rychleji a díky husté síti značených cest většinou i bezpečně. Na výletech se dá utužovat rodina nebo parta a společně se můžou objíždět památky a krásy naší vlasti, kterých je ze sedla kola vidět za den mnohem víc než při chůzi. A to vše při ekologické aktivitě, jejíž přínos pro zdraví je jednoznačný. Položme si ale otázku za toho, kdo si kolo chce pořídit, ať už poprvé nebo jen vyměnit za novější model: jaké?

Do města i do přírody

Podle toho, jak se liší nároky na stroj dle jeho předpokládaného využívání, liší se i jednotlivé modely a jejich řazení do kategorií. A nabídka je opravdu obrovská. Od městských kol určených pro pohodlnou přepravu po městě, klidně i v obleku, až po sjezdové mašiny, na kterých se odvážlivci spouští dolů po sjezdovkách a specializovaných tratích v závratných rychlostech. Pomiňme však extrémy, pod hledáček bližšího představení půjdou jen běžné kategorie.

Silniční kola

Jak už název napovídá, jedná se o stroj profilovaný pro pohyb na silnici. Tomu odpovídají úzké pláště pro nízký valivý odpor, větší kola, povětšinou sportovnější posed a další adekvátní doplňky, například typicky zahnutá řídítka, berany. Jeho pradědečkem v našich končinách a někdy i synonymem byl Favorit, a tak si jej asi každý dokáže představit. Doba se však mění. Většina spektra zůstává zaměřena na výkon a spíš sportovní pojetí jízdy, ale drobné nuance je začínají přibližovat i širší veřejnosti. Těmi jsou například pohodlnější geometrie či přidávání třetího převodníku (placka vpředu), čímž se značně zvýší počet lehčích převodů pro jízdu do kopce. Rázným řezem ne nepodobným genové manipulaci je pak vznik tzv. fitness kol. Tento klon se liší právě trojpřevodníkem s lehčími převody a opět pro větší komfort rovnými řídítky a ovládacími prvky známými z horských kol. Přesto hlavním problémem nejen této variace zůstává právě omezené použití jen pro silnice. Ani do lehkého terénu se s nimi nedoporučuje vyrazit. Přesto má silniční kolo ve všech svých podobách jisté kouzlo a určitě jen tak z obchodů nezmizí. Uhání svěže, rychle a lehce.

Horská kola (MTB)

Novinkou, jež zažila v minulých letech mohutný rozmach a vyvolala renesanci celé cyklistiky, je horské kolo. Poznávacím znakem takového stroje je bytelný rám, vzhledově menší než u silničních kol, a širší pneumatiky. Ty poskytují potřebnou oporu v terénu pro bezpečné proplutí, stejně jako pohonná soustava, která má velikou šíři převodů od těžkých pro jízdu z kopců či naopak extrémně lehkých pro jejich zdolávání. Neoddělitelnou součástí těchto strojů se už stalo i přední pružení, tzv. odpružená vidlice. Ta přináší opět komfort a při správném seřízení moderní typy ubírají minimum energie při šlapání. Další variací jsou modely s pružením vzadu, které pohodlí ještě zvyšuje. Bohužel, opravdovým přínosem, kdy nepohlcuje moc energie ze šlapání a zbytečně nezvyšuje váhu kola, začíná být až u střední třídy, pohybující se v cenových relacích kolem 20 tisíc Kč. Proto je zde obzvláště nutné vše pořádně “zvážit”. Hodně levné celoodpružené kolo bývá spíše k vzteku. K příjemnému brouzdání terénem však většinou nebývají celoodpružená kola nutná. A právě terén je dominantním územím horských kol. Při správné pilotáži dokážou divy a vydrží opravdu mnohé – pády, bahno, déšť. Stejně spolehlivá budou i při jízdě po méně kvalitních lesních cestách či náročné cykloturistice. Horší už je to s nimi na silnici. Valivý odpor širokých pneumatik je brzdou, která jízdu ztěžuje. Ne sice extrémně, ale přece. A pokud je terén místem působení jen občas a převažují silnice a udržované cyklostezky, ideálním náčiním bude poslední varianta.

Trekkingová kola a crossy

Obě verze se liší jen v detailech, proto mluvme o nich jako o jediné kategorii. A vězte, že je v posledních letech tou nejprodávanější. Kombinuje totiž výhody silničního a horského kola. Byly přizpůsobeny jak převody, tak hlavně šíře pneumatik a velikost kol. Ta jsou oproti 26″ (čti palcovým) u horských kol o chlup větší. Umožňují tak příjemnou jízdu v terénu i po asfaltu. Stejně tak i pneumatiky. Jsou užší než u horských bratříčků, čímž se zmenšil valivý odpor na asfaltu, ale nepostrádají jemný dezén, který v lehkém terénu splní svoji funkci dostatečně kvalitně. I velikost rámu je někde na pomezí a většinou mu nechybí patřičná zesílení. Vždyť na tato kola se velmi často nasazují brašny a cyklista se tak stává úplně nezávislým. Od horského kola pak přešla i novinka v podobě odpružené vidlice. Není zatím úplným standardem, ale její vlastnictví se bezpochyby vyplatí. Uleví rukám, zádům a jelikož zdvihy vidlic pro trekkingová kola nejsou přehnané, na silnici nevadí. A obzvláště na českých se mnohdy i hodí. Díky kompromisům tak trekkingy vládnou běžné nesportovní cyklistice, kdy dovolí pohodovou a plynulou jízdu po cestách jak asfaltových, tak udržovaných v terénu.

Pár slov o cenách

Odpověď na otázku: “Kolik to bude stát?” je těžká. Proč, to najdete v následujícím odstavci o otázkách a odpovědích v prodejně. Přesto pro bližší orientaci by měl kupující tušit, že cena silničních kol se pohybuje od 6 tisíc Kč výše, přičemž šplhá až do stotisíců. Při přivřených očích a velké snaze o paušalizaci lze říci, že kola kolem 15 tisíc Kč jsou oním zlomovým bodem s ohledem na kvalitu a životnost, který mnoho lidí vstupujících do cyklistiky vyhledává. Stejnou úvahu lze aplikovat na horská kola, která začínají na 4 000 Kč a opět ty “nej” kousky dosahují cen automobilů. Stejně tak i trekkingy, kde se ceny pohybují od 5 do 150 tisíc Kč. S ohledem na výše uvedené pak onen pomyslný bod zlomu v kvalitě u obou leží na hranici lehce pod 10 tisíc Kč.

Otázky a odpovědi v cykloprodejně

Tak jako se auta kupují ve specializovaných prodejnách, tak i kola by se mě- la nakupovat na fundovaných místech – a těmi supermarket opravdu není. Nemalá investice vyžaduje odborné znalosti personálu, aby byl schopen poradit a pomoci nejen při výběru, ale i při případných následných požadavcích majitele. Proto předpokládejme, že zákazník nechce utrácet své peníze bez maximálního užitku a zamíří do cyklistické prodejny. Tam však na něj mnohdy prodavač spustí lavinu otázek a zákazník zpanikaří. Ve spěchu odpovídá nepřesně a často si nadsadí, aby lépe vypadal. Pro správný výběr vhodného kola je však důležité odpovídat co nejblíže realitě a pravdivě, aby mu prodavač mohl nabídnout vhodný stroj adekvátní k jeho příštímu užívání. Následující řádky by vám mohly pomoci si doma v klidu připravit odpovědi, které povedou k výběru nového kola a zároveň usnadní práci prodavači, jenž se vám pak bude moci věnovat víc do hloubky a tudíž i kvalitněji. Úvodní a nejzákladnější dotaz je na typ kola. Pokud má zákazník v tomto jasno, je první okruh uzavřen. Pokud ne, začne kolotoč otázek. Z nich nejzákladnější je: “Na jakých cestách nejvíce jezdíte? Možné odpovědi by měly znít zhruba takto: Jen silnice. Silnice, občas polní cesta nebo pěšinka. Terén, bahno, náročná stoupání atd. Vše vede k rozhodnutí zda silniční kolo, trekking či MTB. Další dotaz by měl přijít až na závěr, žijeme však v realitě, a proto: “V jaké cenové hladině by se kolo mělo pohybovat?” Od odpovědi se pak bohužel nejčastěji odvíjí další specifikace kola – materiál rámu, odpružení či použité komponenty – a nikoliv od samotných potřeb zákazníka. Přesuňme se však na chvíli do ideálního světa a pokračujme správněji: “Kolik kilometrů ročně ujedete a převážně v jakém terénu/na jakých silnicích?” První část otázky má vést k nalezení odpovídajícího vybavení a vrátíme se k ní později. Druhá, byť už byla jednou použita, tentokráte vede do větší hloubky a není už nutné se vtěsnávat do nějakých kategorií. Někdy se opravdu může zdát, že některý dotaz už byl jednou zodpovězen, ale nenechte se zmást. To se jen blíže určují detaily, a tak je radši položen z jiného úhlu pohledu, či se jen ověřuje pravdivost dosavadních prodavačových úvah. Buďte však v následném sledu připraveni přímo na palbu otázek. Například typu: “Jezdíte i v nízkých teplotách?” “Střídáte často terén s jízdou jen po asfaltu?” “Budete na tomto kole vozit cyklistické brašny často vpředu?” atd. Možností je nepřeberně a i zdánlivě nesmyslný dotaz může zkušenému prodavači napovědět. V neposlední řadě je třeba zvážit individuální přání zákazníka, jako touhu po pohodlí, zdravotní omezení atd. Tyto požadavky často mohou úplně změnit výběr. Ve věci přiměřeného vybavení už zajisté chytrý prodavač pochytil mnohé z předchozího dialogu. Nyní zhruba zná použití vašeho budoucího stroje, styl jízdy a také vaše schopnosti. To vše mu pomůže vybrat komponentový mix. Poslední důležitou otázkou je již dříve avizovaný dotaz na počet ročních kilometrů. Ten doplní obrázek o vhodném vybavení vzhledem k co nejdelší trvanlivosti. Pak už by měl prodavač být schopen nabídnout možnosti výběru odpovídajícího kola. Nikdy ale nelze říci: toto je jediné vhodné. Takové rady zní dost podezřele a naznačují neobjektivní náklonnost prodávajícího k jisté značce či druhu zboží. U každého je možné vyjmenovat přednosti i negativa, ale závěrečné rozhodnutí je vždy na zákazníkovi. Jen pro nerozhodné a velmi tápající je možné kolo doporučit. Proto o svém budoucím kolu chvilku sami přemýšlejte a nenuťte prodavače rozhodovat za vás. Jezdit budete vy.

Péče o kolo

Nedílnou součástí života s kolem je také jeho údržba. Ať preventivní či následná. Mezi tu preventivní se řadí hned první krok, který následuje po zakoupení kola – garanční prohlídka. Její čas je po najetí zhruba 200 km či vzniku jakýchkoliv problémů a měli by vám o ní říci v prodejně při nákupu kola. Jelikož všechny díly jsou nové, v průběhu prvních kilometrů se zabíhají, sedají atd. A právě cílem garanční prohlídky je jejich kontrola, dotažení a seřízení. Při jejím nedodržení se životnost některých dílů markantně snižuje a kolo často nefunguje, jak by mělo. Další z preventivních zásahů je, ač se to nezdá, mytí kola. Je léty vyzkoušeno, že co je čisté, funguje. Stejně tak jako co je namazané. Ano, je řeč o řetězu. Ten se musí ošetřovat speciálními cyklistickými mazadly, jak prozradí při jejich nákupu. Následná údržba po defektu bývá většinou složitější a je lépe ji až na drobnosti nechat na specializované opravně. Při zjištění neodborného zásahu by totiž nemusela být uznána záruka. Bohužel v exponovaných letních měsících je často nutné se na opravu objednat a doba čekání se může protáhnout až na 14 dní. Stejná situace nastává pravidelně na jaře před sezonou. Proto, pokud to situace dovolí, je výhodné nechat si kolo zkontrolovat už na konci zimy, aby při jarním zjištění závady nebylo třeba odsouvat vyjížďky zbytečně kvůli čekání na servis. A co zkontrolovat před jízdou? Vždy minimálně tlak v pneumatikách a funkčnost brzd. Hodně šťastných kilometrů a dobrou volbu!

Výbava jezdce

Tolik ke kolu, ale je tu také jezdec. Do čeho má smysl investovat na úvod? Naprostou nezbytností by měla být přilba. Kdo ji používá, není zbabělec! Statistiky však mluví jasně a počty těžkých zranění s následky, které přilba mohla zmírnit, jsou varující. Chybět by neměly sportovní brýle chránící zrak nejen před slunečním zářením, ale zejména před mechanickým poškozením hmyzem, nečistotami apod. Nevynechte také rukavičky pro komfort úchopu (odvod potu) a ochraně dlaně při pádu. Pokud se někdo rozhodne pro delší pobyt na kole, rozhodně by měl investovat do cyklistických kalhot s vložkou. Pohodlí markantně naroste a dívky, slečny, paní pozor, nosí se bez spodního prádla. V nabídce jsou kromě elastických i modely, které nikdo nerozezná od normálních kraťasů. Mezi další užitečné nákupy se bezpochyby řadí funkční spodní prádlo, dres a další doplňky, jejichž nutnost stoupá s počtem minut strávených na kole.

Orientační přehled cen (v Kč) ve třech kvalitativních úrovních (nižší, střední, vyšší)

Brašnička   
   
   200   400   600

Duše   
   
   
   70   120   240

Galuska   
   
   280   350   800

Lepení   
   
   
   10   45   60

Montpáky   
   
   7   30   80

Mini hustilka   
   
   200   350   1000

Multiklíč s nýtovačem   150   350   1000

Košík   
   
   
   50   90   200-500

Láhev   
   
   
   50   130   550

Světlo   
   
   
   120   300   600

Blatníky   
   
   
   150-600

Brýle   
   
   
   140   350   2-5000

Přilba   
   
   600   1400   4000

Foto 1 – Silniční kolo Author

Foto 2 – Celoodpružené horské kolo Giant

Foto 3 – Kolo na cross Sundance s výbavou

Není kolo jako kolo