Báječné chvíle na lodi

Plavbu na vlastní lodi, ať po řece, kanálech nebo moři, si mnozí představují jako úžasné dobrodružství, které ale ve většině případů zůstává jen ve fázi snu. Pro Tomáše a Martinu Cvikrovi je ale skutečností. Před prvním vyplutím je ovšem čekala spousta práce.

S fotografem opatrně nastupujeme na lehce se pohupující loď, zatímco manželé Tomáš a Martina i jejich dcera se při přípravách lodě pohybují po palubě se samozřejmostí ostřílených námořníků. Odrážíme od mola a vydáváme se po proudu Vltavy. Z paluby lodě se naskýtá na okolí úplně jiný pohled, než suchozemcům. Z úrovně kousek nad hladinou vnímáme především zeleň na březích, i když nejsme daleko od centra Prahy. Usedáme ke stolu v kormidelně a Tomáš s Martinou se střídají ve vyprávění i u kormidla.

Vzpomínka z dětství

„Můj otec kdysi loď postavil,“ vzpomíná Tomáš, „a já jsem se po letech rozhodl ji vypátrat. Hledali jsme ji dlouho, protože několikrát změnila majitele, ale nakonec jsme ji objevili v libeňském přístavu. Šli jsme se na ni zeptat a byla zrovna na prodej. Tak jsme ji v roce 2004 koupili. Celou jsme ji ale museli zrekonstruovat.“

Místo pro kormidelníka

Loď našli v Německu

Když k dceři a synovi přibyla druhá dcera, byla už loď pro rodinu malá. Manželé se proto rozhodli pořídit si větší. Našli ji v Německu. Líbila se jim velikostí i tvarem, měla vhodný ponor. Je to bývalá německá policejní loď, vyrobená v roce 1930. „Byla ale v hodně špatném stavu. Majitelé, od kterých jsme ji koupili, ji už pořídili předělanou na rekreační plavidlo. Chtěli ji přestavět, ale zvládli ji jen uvnitř vybourat,“ vypráví Tomáš.
„Někteří se nám smáli, jakmile viděli rezavou děravou loď,“ vzpomíná Martina. „Když jsme ji přivezli domů, Tomáš si vzal tužku a papír a nakreslil skicu, jak by loď mohla vypadat. Byli jsme už poučeni ze stavby té první a přesně jsme věděli, co chceme.“ Loď nesmí být jen hezká na pohled, vše musí být dokonale promyšlené, aby se využil každý kousek místa. A to se Tomášovi povedlo.

Pohodlné čalouněné lavice a skládací stůl v kormidelně, otevřenými dvoukřídlými dveřmi je vidět do zadní kajuty

Kuchyňský kout není velký, ale je tu vše potřebné

Náročná přestavba

„Částečně se musel předělávat i spodek lodě, původní kovovou nástavbu jsme odřízli a postavili novou dřevěnou, tvarem a velikostí vyhovující potřebám naší rodiny. Naprostou většinu prací jsme dělali sami. Vyžadovalo to práce svářečské, kovářské, truhlářské, lakýrnické, čalounické, elektrikářské, motorářské, instalatérské,“ vypočítává Tomáš. „Na přestavbě jsme pracovali čtyři roky, o víkendech, místo dovolených,“ doplňuje manželka.
„Profesně se zabýváme renovací starého nábytku, tohle byla naše největší renovace,“ usmívá se Tomáš. Na čalounění je odbornicí Martina, čalouněné lavice a všechna lůžka jsou její dílo. Jejich profesionální práci můžete také vidět na webových stránkách cvikrdesign.cz.

Majitelé si dali práci se sháněním starých mosazných funkčních prvků, které ladí s mahagonovým dřevem. Klička na dveřích na WC je toho důkazem

Nikdy nekončící lakování

Kromě dubové podlahy jsou všechny dřevěné části z mahagonu. Je cenově dostupnější než teak a na lodě je vhodný. Dřevo je však třeba dobře chránit před vodou a sluncem nátěry lodním lakem. „Zvenku dostala loď deset vrstev, zevnitř sedm. A každý rok je nutné všechno přelakovat.“
Na lodi obdivujeme i krásné kovové detaily – rámečky kulatých okének, kohoutky, úchytky, vše z mosazi. „Jednotlivé věci jsme sháněli přes internet a bazary u nás i v zahraničí,“ dozvídáme se od majitelů.

Když se mezi lavice vpředu vloží čalouněné opěrky, vznikne v přední kajutě velká lehací plocha. Na nezbytné drobnosti slouží dřevěné „kapsy“ na bocích kajuty

Co se vejde na necelých 30 m²

Na lodi dlouhé dvanáct a půl metru a široké dva a půl metru má rodina vše potřebné pro plavbu a pobyt na více dní. Vstup na loď je ve střední části, kde se nalézá kormidelna s kormidlem, kuchyňkou a stolem s lavicemi. V kuchyňce nechybí dřez, vařič na propan butan, remoska ani chladnička. Pod čalouněnými lavicemi je úložný prostor, stůl se dá sklopit a pod podlahou je přístupný prostor s technickým zařízením lodi.
„Chtěli jsme, aby loď mohla být otevřená, proto má kormidelna z poloviny dřevěné prosklené stěny, na polovině je tvoří plachty s okénky, která lze vykasat nahoru nebo plachty úplně srolovat. V létě to je velmi příjemné,“ pochvaluje si Martina.
Prohlížíme si kajutu na spaní na přídi. Je tu místo pro ležení i sezení. Když se mezi krajní lavice vloží opěradla, vznikne velká lehací plocha přes celou kajutu pro několik spáčů. Představujeme si, jak se usíná při lehkém pohupování na vodě – musí to být příjemné a uklidňující. Pod lůžky jsou úložné prostory na lůžkoviny a nádrže na vodu.
Na zádi je kajuta se dvěma lůžky, u níž se dá strop částečně odsunout a v noci se třeba dívat na hvězdy. Mezi přední kajutou a kormidelnou je situováno WC, umývárna a šatní skříň. V chladných dnech vytápí loď nezávislé naftové topení „bufík“. Na lodi sice není otevřená paluba, ale ležet a opalovat se je možné na střeše přední kajuty.

Takový pohled se může naskytnout jen z lodi

Z okna se nabízejí romantické výhledy. A přitom jsme stále v Praze

Jmenuje se Old Johnny

Někoho jistě budou zajímat i technické údaje. Rozměry jsme už zmínili. Hmotnost lodi je zhruba 6 tun, ponor má 65 cm, motor o obsahu 3,9 l (mimochodem je z vysokozdvižného vozíku), výkon je 59 kW, rychlost přes 20 km/h. Elektřinu vyrábí motor nebo sluneční kolektor na střeše (ukládá se do baterií).
Jméno lodi Old Johnny je její původní. „Lodě se nemají přejmenovávat,“ vysvětluje majitelka. Old Johnny má domovský přístav v Holandsku, ale v současné době kotví v jednom přístavišti v Praze.

Kapitán se zdraví s protijedoucí lodí

Jak se žije na lodi

„Na lodi se nikam nespěchá, při pomalé jízdě se dá obdivovat příroda okolo. Zdymadla mají u nás otevřeno do pěti hodin, pak se někde, kde je to dovoleno, zakotví,“ říká Martina.
Na první plavbu se vydali Cvikrovi na podzim 2018 do Mělníka na vinobraní a podnikli ještě pár kratších plaveb. Loni se plavili po Labi a po Vltavě. „Vltava je pro loď této velikosti sjízdná pod Slapy, menší lodě bezplatně převezou na druhou stranu přehrady a pak se dá doplout až do Českých Budějovic. Na druhou stranu se můžeme vydat po Vltavě do Mělníka a pak buď kus proti proudu Labe, nebo po proudu až do Německa a dál do celé Evropy. Už jsme si na jiné lodi vyzkoušeli jízdu po holandských kanálech a těšíme se, že tam pojedeme s Old Johnnym,“ plánují Tomáš s Martinou. Tak šťastnou plavbu!

Tenkrát

Bývalá policejní loď stará téměř 90 let byla už před lety upravena na rekreační plavidlo, pak zas byla uvnitř vybourána. V takovém neutěšeném stavu si ji Cvikrovi přivezli. Tady má loď ještě kovovou nástavbu.

Text: Iva Tvrzová
Foto: Pavel Veselý

Báječné chvíle na lodi