Auta do zásuvky

Rubrika: Auto, Auto, rss-feed

Elektromobily se na našem trhu stále častěji stávají součástí běžné nabídky u většiny automobilových značek. Výrobcům v současnosti vlastně ani nic jiného nezbývá.

V rámci klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030 bylo rozhodnuto o normě, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. I to však nemusí být definitivní, protože rozhodnutí obsahuje i klauzuli o tom, že pokud budou mít automobily spalovací motor s pohonem na čisté alternativní palivo, mohou být prodávány i po roce 2035. Stejně tak Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU výše uvedeného cíle opravdu dosáhnout, či jej odloží na pozdější termín. Přesto řada výrobců vozidel již prohlásila, že přechází na výrobu vozidel s elektropohonem.

O elektromobilech se tak mluví jako o autech celkem blízké budoucnosti. Ekologie, nižší provozní náklady, to vše jsou argumenty, které se pojí právě s elektromobily. Stále je však potřeba připravit se na vyšší vstupní investici, stejně tak i na nutnost plánování cest kvůli současné nabíjecí infrastruktuře.

Pořizovací náklady rozhodují

Cena elektromobilu bude asi tou největší překážkou při rozhodování o jeho nákupu. I když se stále hovoří o tom, jak se ceny elektrických vozidel budou snižovat spolu se zvyšující se výrobou, v současnosti je jejich pořízení nákladnou záležitostí. Nejnižší ceny elektromobilů začínají někde hodně přes půl milionu. Za tuto cenu ale dostanete vůz, který nebude zcela vhodný pro větší rodinu ani na jízdu na delší vzdálenosti. Podívejme se tedy na elektromobily, jež se dají v současnosti pořídit do jednoho milionu korun. Samozřejmě některé vybrané modely mají i dražší verze s odlišnou výbavou či větší kapacitou baterie apod.

Citroën ë-C4

Citroën ë-C4. Foto: Citroën

Citroën

Citroën ë-C4 využívá elektrický pohon koncernu PSA dnes patřícího do skupiny Stellantis. Tento pohon slouží i pro další značky koncernu – vozy Peugeot a Opel. Kompaktní hatchback Citroën ë-C4 má rozvor náprav 2 670 mm, základní objem zavazadlového prostoru má hodnotu 380 l. Baterie má kapacitu 50 kWh, výkon motoru je pak 100 kW. Na jedno nabití vůz ujede podle údajů výrobce až 357 kilometrů. Ceny této modelové řady začínají na 965 000 Kč.

Dacia Spring

Dacia Spring. Foto: Dacia

Dacia

Dacia nabízí model Spring, který patří mezi nejlevnější elektromobily na našem trhu. Tento model vychází z čínského Renaultu City K-ZE a je i v Číně vyráběn. Cenová dostupnost vozu je vykoupena poměrně nízkým výkonem, který má hodnotu 33 kW, a také dojezdem, jenž dosahuje přibližně 230 km. Spring se hodí především do města, čemuž odpovídají i rozměry. Rozvor má hodnotu 2 423 mm a zavazadlový prostor v základním postavení má objem 290 litrů. Dacia nabízí Spring ve dvou výbavových verzích a ceny začínají na 511 900 Kč.

Fiat

Fiat 500e je elektrickou verzí retrodesignové pětistovky. Dostupný je ve třech karosářských verzích – jako třídveřový hatchback, kabriolet nebo verze 3 + 1, která má na straně spolujezdce proti sobě se otevírající dveře. Všechny varianty jsou stejně velké, liší se však svým charakterem a samozřejmě i cenou. Hatchback může být vybaven menší baterií (23,8 kWh) a využívá i nižší výkon (70 kW) nebo si jej můžete pořídit s větší baterií a také i větším výkonem (42 kWh, 87 kW). Ostatní verze využívají větší baterii s kapacitou 42 kWh a výkonem 87 kW. Různí se také dojezd, s menší kapacitou baterie je to podle údajů výrobce 190 km, s větší až 320 kilometrů. Fiat 500e disponuje rozvorem 2 322 mm a základní objem zavazadlového prostoru je 185 l. U hatchbacku ceny začínají na 819 900 Kč. Kabriolet startuje na 897 900 Kč a model 3 + 1 na 871 900 Kč.

Honda

Městským stylovým elektromobilem je také Honda e. Levnější verze této modelové řady, která se ještě vejde do našeho limitu, disponuje výkonem 100 kW a baterií s kapacitou 35,5 kWh. Výkonnější verze má stejnou baterii, její výkon je ale 113 kW. Rozvor náprav má hodnotu 2 538 mm, základní zavazadlový prostor má objem 171 litrů. Podle výrobce je dojezd vozu s nižším výkonem až 222 kilometrů. Ceny vozu Honda e začínají na 939 900 Kč.

Hyundai

Hyundai nabízí v námi zvoleném finančním limitu modelovou řadu Kona Electric. Elektricky poháněný model Kona může být vybaven baterií s kapacitou buďto 39,2 kWh, nebo 64 kWh. S tím souvisí i výkon motoru, který má u vozu s menší baterií hodnotu 100 kW, u větší baterie pak 150 kW. Podle výrobce je dojezd u první varianty až 305 km, u druhé pak 484 km. Rozvor náprav má hodnotu 2 600 mm a zavazadlový prostor disponuje objemem 332 l. Ceny modelové řady Hyundai Kona Electric začínají na 849 990 Kč, výkonnější varianta je samozřejmě již dražší.

Mazda

Mazda MX-30 patří k designově výrazným elektromobilům na našem trhu, což zdůrazňují například proti sobě otevírané dveře, které mohou evokovat například stylové kupé RX-8 této automobilky. Rozvor náprav MX-30 má hodnotu 2 655 mm, základní objem zavazadlového prostoru je 366 litrů. Vůz disponuje baterií o kapacitě 35,5 kWh a výkonem motoru 107 kW. Dojezd na jedno nabití se podle údajů výrobce pohybuje do 200 km. Ceny začínají na 899 500 Kč.

Mini Cooper SE

Mini Cooper SE. Foto: Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper SE je stylové auto do města. Rozvor tohoto vozu má hodnotu 2 495 mm, u zavazadlového prostoru je základní objem 211 litrů. Baterie má kapacitu 32,6 kWh. Vůz disponuje výkonem 135 kW. Výrobcem deklarovaný dojezd je pod 300 kilometrů. Ceny elektrického Mini začínají na 929 500 Kč.

Nissan

Kompaktní elektromobil Nissan Leaf nabízí dvě varianty baterií, s kapacitou 40 a 62 kWh, a také dva výkony motoru, 110 a 160 kW. Vůz ujede na jedno nabití podle údajů výrobce až 270 kilometrů u slabší varianty, s větší kapacitou baterie pak až 385 kilometrů. Objem zavazadlového prostoru nabízí 394, resp. 385 litrů, rozvor náprav má hodnotu 2 700 mm. Ceny začínají na 859 000 Kč.

Zajímavou alternativou může být například i zcela nový model Nissan Qashqai e-POWER, který využívá ojedinělou technologii, kde spalovací motor je využíván výhradně k výrobě elektřiny a k pohonu kol pak slouží elektromotor. V Japonsku je tato technologie využívána již delší dobu a takto vybavený automobil je na tamějším trhu brán jako elektromobil. Ceny tohoto modelu začínají na částce 839 000 Kč.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e. Foto: Opel

Opel

Automobilka Opel má na našem trhu hned dva modely, které se vejdou do hranice pořizovací ceny jednoho milionu korun. Tyto modely sdílejí svou techniku s elektrickými modely Peugeotu a Citroënu. Malý hatchback Corsa-e disponuje rozvorem 2 538 mm, zavazadlový prostor má objem 267 l. Vůz je vybaven baterií s kapacitou 50 kWh, výkon motoru je 100 kW a podle údajů výrobce na jedno nabití ujede až 359 km. Ceny modelové řady Corsa-e začínají na 829 990 Kč.

Opel Mokka-e je o něco větší než elektrická Corsa, a to jak mezi nápravami, kde má rozvor hodnotu 2 557 mm, tak i v zavazadlovém prostoru, kde je základní objem 310 litrů. Kapacita baterií i výkon motoru jsou shodné s modelovou řadou Corsa-e, tedy 50 kWh a 100 kW. Ceny Opelu Mokka-e začínají na 909 990 Kč.

Peugeot

Francouzská automobilka Peugeot má ve své nabídce v limitu do jednoho milionu pořizovací ceny elektromobil e-208. Technika je opět sdílená s vozy značek Citroën i Opel. Peugeot e-208 disponuje rozvorem náprav 2 540 mm, zavazadlový prostor má základní objem 309 l. Kapacita baterie je 50 kWh a výkon motoru dosahuje 100 kW. Podle údajů výrobce ujede tento Peugeot na jedno nabití až 362 km. Ceny vozů Peugeot e-208 začínají na 885 000 Kč.

Renault Mégane E-Tech

Renault Mégane E-Tech. Foto: Renault

Renault

Renault nabízí modelovou řadu Zoe. Tento elektromobil patří v Evropě již dlouhodobě k jedněm z nejoblíbenějších. Nabízí se ve dvou výkonových verzích (80 a 100 kW), ale jen s jednou velikostí baterie (kapacita 52 kWh). Dojezd se pohybuje lehce pod 400 km. Zavazadlový prostor má objem 338 l, rozvor náprav je 2 588 mm. Ceny začínají na 936 000 Kč.

Jednou z posledních novinek automobilky Renault je i modelová řada Mégane E-Tech. Vůz se nabízí ve dvou variantách, a to s kapacitou baterie 40 kWh a výkonem 96 kW, v této konfiguraci vůz nabízí dojezd, podle údajů výrobce, až 300 km, a silnější model, který disponuje výkonem 160 kW a baterií s kapacitou 60 kWh. U této varianty je uváděný dojezd až 450 km. Druhá verze modelu Mégane E-Tech je samozřejmě již ve vyšších cenových hladinách. Ceny vozu Renault Mégane E-Tech začínají na 970 000 Kč.

Smart

Smart EQ fortwo je dvoumístný městský elektromobil, který si můžete pořídit rovněž jako kabriolet. Dvoudveřový fortwo disponuje výkonem 60 kW a má baterii, která podle údajů výrobce stačí na dojezd až 159 km. Rozvor náprav má hodnotu 1 873 mm a objem zavazadlového prostoru je 260 litrů. Ceny začínají na 614 448 Kč.

Dobrá rada

Při úvahách o koupi elektromobilu je tak potřeba promyslet, kdo všechno bude v autě jezdit a na co jej budeme potřebovat. Do úvahy je nutné rovněž zapracovat i to, jaký budeme potřebovat dojezd vozidla na jedno nabití, vyšší kapacita baterie je vždy vykoupena také vyšší pořizovací cenou. A myslet musíme i na dostupnost nabíjecích stanic, případně také na pořízení vlastní domácí nabíječky.

Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Mini Cooper, Opel, Citroën, Dacia, Renault

Auta do zásuvky