Zelené potraviny


Ne nadarmo se zeleným potravinám říká „superfood“. Jsou bohaté na vitaminy, antioxidanty, enzymy a minerální látky a příznivě ovlivňují naše zdraví.

Mezi nejznámější green foods patří zelený ječmen a chlorela. Tyto zelené potraviny nám dodávají ty živiny, vitaminy, minerály a antioxidanty v přirozené podobě, které bohužel už současná strava nenabízí v dostatečném množství. „Dokonce i podíl živin v čerstvé zelenině se za posledních dvacet let významně snížil v důsledku způsobu pěstování, stavu životního prostředí a vyčerpané půdy. Zelené potraviny tedy tělu dodají to, co potřebuje, aby mělo sílu bránit se vlivům okolí a posilují přirozenou imunitu organismu,“ vysvětluje Ivana Sýkorová, poradkyně pro výživu a zdravý životní styl.
Opravdu kvalitní zelené potraviny pocházejí z organické zemědělské produkce, kde se k pěstování používají pouze přírodní postupy a principy bez použití chemie a hnojiv. To je základní podmínkou kvalitního výrobku.

zelené potraviny můžeme užívat nejen tehdy, když jsme nemocní, ale i preventivně

Přednosti pro organismus

Benefitů mají tyhle dvě zelené potraviny skutečně dost. Kromě výše uvedených látek obsahují také vlákninu, kterou potřebujeme pro dobrou funkci trávicího systému, a enzymy, které mají vliv na metabolismus a imunitu.
„Mladý ječmen a chlorela působí celistvě, přirozeně, zneškodní škodliviny, které se do těla dostanou často právě i nevhodnou stravou. Jsou zásadotvorné, působí tedy významně při překyselení organismu a upravují zažívání. Mají také vysoký obsah chlorofylu, který zlepšuje krevní obraz, urychluje hojení ran, popálenin, brání zánětům a infekcím,“ vyjmenovává nutriční poradkyně Ivana Sýkorová. „Kromě toho svým složením a působením na organismus mají sytící a regenerační efekt.“

ječmen, chlorela a další zelené potraviny
jsou přirozenými potravinovými doplňky
a lze je užívat i s léky

Jak se snášejí s léky a alkoholem?

Užíváte pravidelně nějaké léky na chronické onemocnění? Nemusíte se bát kontraindikací, ječmen i chlorela jsou přirozené potraviny, které lze užívat i s léky. Jediné, co musíte akceptovat, je zachování časového odstupu. „Vzhledem k očistným vlastnostem zelených potravin, které by mohly snižovat účinnost léků, pokud by se v žaludku setkaly, se doporučuje zachovávat mezi nimi odstup alespoň jednu hodinu,“ radí Ivana Sýkorová.
S alkoholem je to už trošku jiné. „S alkoholem si samozřejmě vadit nemusí, naopak chlorela má významné očistné vlastnosti a po bujarém večírku může pomoci srovnat zažívání a upravit překyselený žaludek. Pokud však chceme, aby nám zelené potraviny především pomáhaly a posilovaly naši imunitu, alkohol bych ve větších dávkách nedoporučovala. Zbylo by nám pak méně prostoru na řešení zdravotních potíží, jelikož bychom zaměstnali zelené potraviny odstraňováním potíží, které jsme si do těla sami dobrovolně zanesli alkoholem,“ říká odbornice.

Mladý ječmen si můžete vypěstovat sami.
Sklízí se asi po deseti dnech od výsadby.
zpracovat, tedy vylisovat do podoby zelené
šťávy, by se měl bezprostředně po sklizni

Dávkování

Dávkování chlorely a zeleného ječmene je třeba zvyšovat postupně, individuálně, aby nedošlo k prudkým očistným procesům. „Každý z nás řeší jiné potíže, potýkáme se s různými neduhy. Silnější a zdravější jedinci mohou zvyšovat dávky rychleji, u lidí s vážnějšími zdravotními problémy je třeba postupovat pomalu a sledovat reakce. V tom pomůže poradce zelených potravin, který zná případy lidí s různými zdravotními problémy i jejich zkušenosti. Ideální dávkování pro zachování rovnováhy organismu jsou dva nápoje mladého ječmene (ráno nalačno a odpoledne mezi jídly – to, aby byla zajištěna maximální účinnost a vstřebatelnost) a 3 × 6 tablet chlorely. Lidé, kteří užívají zelené potraviny dlouhodobě a nemají zásadní zdravotní potíže, mohou dávku snížit i na udržovací,“ doporučuje Ivana Sýkorová.
Jak dlouho budeme užívat zelené potraviny, záleží na našich osobních zkušenostech a na tom, co nám říká naše vlastní tělo. Důležité je brát zelené potraviny alespoň tři měsíce v pravidelných dávkách. To je doba, za kterou se tělo ve většině případů dokáže očistit a posílit, účinek ječmene a chlorely je patrný. Občasné zobnutí během týdne nebo čtrnácti dnů vás nezachrání.

Text: Gabriela Zelinková
Foto: Shutterstock

Zelené potraviny


Komentáře

Napsat komentář

Přínosy zelených potravin

Chlorela je zelená řasa obsahující vitaminy a minerály. Je skvělá pro vegetariány, protože obsahuje 58 % vysoce stravitelných bílkovin.
Zelený ječmen se sklízí v raném stadiu, kdy je ještě zelený, protože v této fázi růstu má nejvyšší obsah užitečných výživných složek. Ve srovnání se pšenicí obsahuje 25× více draslíku, 37× více vápníku, 5× více železa a dvojnásobné množství hořčíku.