Novinky pro letošní rok

Rubrika: Auto

Novinky se, jako již tradičně, představily světu na autosalonu v Ženevě. Kromě řady unikátních supersportovních automobilů se zde prezentovaly také vozy určené pro běžné spotřebitele.

Nechyběly ani koncepty pro budoucnost, která bude více či méně elektrifikovaná a k vidění byly i takové rarity, jako je létající auto. I když máme ještě nějaký ten čas, než ze silnic vymizí burácení motorů a pach benzínu či nafty, už teď se můžeme na novinky těšit.

Audi

Automobilka Audi má už osmou generaci modelu A6. Vůz narostl do délky o 7 mm, šířka se zvětšila o 12 mm a výška se naopak zmenšila o 2 mm. Nabídka zahrnuje jak benzinové, tak i naftové pohonné jednotky. Všechny jsou částečně hybridní, to znamená, že motor je doplněn o malý generátor sloužící zároveň jako startér. Audi A6 nové generace nabízí i různé jízdní asistenty, díky čemuž může jet částečně v autonomním režimu. V nejvyšší verzi má pět radarových senzorů, pět kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů a jeden laserový skener. Jízdní vlastnosti vylepšuje systém natáčení zadní nápravy.

BMW

Německý výrobce nabídl novou generaci modelu X4, který je oproti předchůdci větší, uvnitř prostornější, lehčí, rychlejší a samozřejmě také úspornější. V centru pozornosti ale byl Concept M8 Gran Coupé, který zosobňuje význam písmene „M“ pro automobilku BMW. Znamená totiž „maximum“, maximum všeho. Model představuje budoucí podobu vozů, které v průběhu roku 2019 doplní rodinu BMW řady 8.

Kia Ceed je automobil nižší střední
třídy vyráběný jihokorejskou
automobilkou Kia Motors

Kia

Člen skupiny Hyundai-Kia Automotive Group upravil název svého hatchbacku ze cee’d na Ceed. Je o dva centimetry širší, o 23 mm nižší a má jiné proporce. Pod kapotou bychom měli najít motor 1.4 MPI o výkonu 74 kW. Silnější alternativu představuje tříválec 1.0 T-GDI (88 kW) a zcela nový čtyřválec 1.4 T-GDI (103 kW). V případě dieselů to budou čtyřválce 1.6 CRDi s výkonem 85 kW nebo 100 kW.

Mercedes Benz třídy A má
výrazný nárazník, dlouhou boční
linii a nepřehlédnutelnou záď,
nadstandardně s koncovými LED
světly

Mercedes

Také nejmenší z Mercedesů přichází v nové generaci. Mercedes-Benz třídy A si zachovává mladý a dynamický charakter a nabízí ještě více vnitřního prostoru a komfortu než dosud. Po technické stránce zaujímá postavení na samotném vrcholu svého segmentu nejen díky systému MBUX – Mercedes-Benz User Experience – ale také řadě funkcí, které byly dosud vyhrazeny vozidlům luxusního segmentu. Například v určitých jízdních situacích je poprvé možné využívat funkci částečně automatizované jízdy a na přání se dodávají světlomety MULTIBEAM LED. V interiéru najdeme dvojici širokoúhlých displejů. Ten před řidičem slouží primárně jako virtuální přístrojový štít, displej vpravo zobrazuje funkce infotainmentu.
Nová třída A má o 30 mm delší rozvor a rozchod kol vpředu je větší o 14 mm. Také zavazadlový prostor se zvětšil a je lépe využitelný. Pod kapotou může být prozatím čtrnáctistovka a dvoulitr spalující benzin a jeden diesel o objemu 1,5 l. Později dostane třída A další motory včetně základní benzinové dvanáctistovky. Přijde i silnější diesel a vrcholná verze AMG s výkonem přes 400 koní.

Peugeot

Při zadání vývoje nového Peugeotu 508 byl cíl pro designéry jasný – přejít od klasické čtyřdveřové siluety s odděleným zavazadlovým prostorem k pětidveřové karoserii, která v sobě spojuje prvky kupé a fastbacku. Výška byla snížena na pouhých 140 cm a aerodynamické plynulé linie připomínají styl kupé. Také plochá, široká a členitá kapota byla pro dynamizaci celého vozu na maximum snížena. Peugeot 508 působí kompaktně, měří pouze 475 cm. V nabídce jsou dva nové typy benzinových motorů, jejichž základem je motor 1,6 l PureTech, a také čtyři dieselové motory, jejichž základem jsou motory 1,5 l a 2,0 l BlueHDi.

Automobilka Polestar by se
měla specializovat na vozy
s elektrifikovaným pohonem

Nové značky

V Ženevě se objevily i nové značky. Jednou z nich je Polestar, což je odnož automobilky Volvo. Auto od Polestaru neslo jednoduché označení „1“. Tato značka by se měla specializovat na vozy s elektrifikovaným pohonem a tak nepřekvapí, že k pohonu „jedničky“ slouží kombinace benzinového čtyřválce s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem 600 koní. Čistě na elektriku má tento vůz ujet okolo sto padesáti kilometrů.
Další nová značka pochází ze Španělska. Seat se rozhodl osamostatnit značku CUPRA. Ta sice zůstává součástí společnosti Seat, ale bude mít vlastní identitu a na starost dostane také motoristický sport. Prvním vozem je CUPRA Ateca. Toto SUV kombinuje elegantní a dynamický design s prostorným interiérem a rozměrným zavazadlovým prostorem a auto je vybaveno motorem 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 221 kW.
V oblasti sportu pak CUPRA sází na jízdu bez emisí. CUPRA e-Racer je prvním 100% elektrickým závodním cestovním vozem na světě. Elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují nejvyšší výkon až 500 kW, to je o 242 kW více než u verze CUPRA TCR s pohonem na benzin.

Agresivně tvarované kombi Subaru
Viziv zdůrazňuje svůj sportovní styl

Subaru

Subaru přivezlo do Ženevy Viziv Tourer Concept, což by měla být předzvěst nového sériového modelu. Poměrně agresivně tvarované kombi zdůrazňuje svůj sportovní styl. Rozvor má hodnotu 2,7 m, délka je 4,7 m, šířka 1,9 m a výška 1,43 m. Velikostně tak odpovídá dnešnímu outbacku, který by snad mohl nahradit.

Škoda Vision X může díky
inovativnímu hnacímu ústrojí využívat
dle potřeby pohon předních, zadních
nebo všech kol

Hybridní modely

Studie Škoda VISION X rozvíjí designový jazyk SUV modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí. Ekologická koncepce kombinuje spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor. VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.
Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby, když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu nebo zlepšit trakci například mimo zpevněné silnice.

Volkswagen

Vrcholný model rodiny I.D. od Volkswagenu nese označení I.D. VIZZION. Volkswagen počítá s tím, že v roce 2020 uvede na trh zcela nově koncipované elektromobily s dlouhým dojezdem, mezi které tato novinka, zatím se prezentující v podobě konceptu, také bude patřit. I.D. VIZZION je chytrým zařízením na kolech, které již nevyžaduje žádného řidiče a jeho ovládání je zcela intuitivní prostřednictvím rozšířené reality. Elektrický pohon všech kol je se dvěma elektromotory s celkovým nejvyšším výkonem 225 kW, vysokonapěťové akumulátory s kapacitou 111 kWh umožňují dojezd až 665 kilometrů.

Toyota

Toyota u nového modelu Auris využívá stejné platformy známé již u vozů Prius nebo C-HR. Konstrukce navržená tímto způsobem zajistí výraznou tuhost karoserie, nízko umístěné těžiště a umožní také snížené umístění masky. Auris bude nabízený se dvěma hybridními pohony – jednotkou známou z Toyoty Prius s motorem 1,8 l o celkovém výkonu 122 koní a zcela novou soustavou s motorem 2,0 l, jež poskytne řidiči celkem 180 koní.

Volvo

Nová generace Volva V60 je oproti předchůdci delší o 126 mm, ale současně užší o 49 mm a nižší o 57 mm. Díky prodloužení rozvoru je uvnitř více místa a zvětšil se i zavazadlový prostor. Zájemci o benzinové motory dostanou na výběr mezi čtyřválci T5 a T6. Také dieselová část zahrnuje čtyřválcové motory. Na výběr jsou verze D3 a D4. V nabídce jsou rovněž dvě hybridní verze. Kromě provedení T8 Twin Engine, které je v tomto případě naladěné na 288 kW, je možné zvolit i slabší plug-in hybrid T6 Twin Engine. Ten disponuje celkovými parametry systému 251 kW.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Archiv firem

Novinky pro letošní rok

Novinky pro letošní rok