Není nad vodu…


Aby naše tělo fungovalo jako dobře namazaný stroj, potřebuje dostatek tekutin. No schválně, zkuste se zamyslet, kolik tekutin za den přijímáte a v jaké podobě. Ne všechny nápoje jsou totiž pro kvalitní pitný režim ty nejvhodnější.

Nejste si jisti, jaká je skutečná potřeba tekutin, kterou byste měli svému tělu každý den dodat? Není divu, doporučení týkající se pitného režimu se totiž různě mění. Ještě nedávno nám odborníci radili, abychom denně vypili minimálně tři litry tekutin, a raději ještě víc.
„Dnes je to trošku jinak, pití se démonizovalo. Při zavádění striktních pravidel týkajících se množství přijímaných tekutin se nebrala v úvahu řada jiných aspektů, například to, že tekutiny jsou obsaženy také v potravinách, jako je zelenina, polévky a tak dále,“ říká PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB (Stop obezitě).
Samozřejmě že dodržování pitného režimu je důležité pro správné fungování našeho organismu, není potřeba ale dodržovat pravidlo: čím více, tím lépe. „Zeleninu a ovoce tvoří například z 90 % voda, takže pokud jich sníme více, přijmeme tím i dost tekutin. Všechny potraviny obsahující vodu se započítávají do denního příjmu tekutin,“ dodává Iva Málková.
Při vhodně sestaveném jídelníčku nám tedy stačí denně vypít asi půldruhého až dva litry tekutin. A někteří odborníci dokonce tvrdí, že humbuk kolem pitného režimu je posedlost, která může zdraví naopak spíše poškodit.
„Každý by se měl spíše řídit fyziologickými signály a individuální potřebou než přesně stanovenými pravidly. Platí pravidlo rovnováhy příjmu a výdeje tekutin a je nutné zvolit jich takové množství, které pokryje jejich ztráty. Pít bychom měli tedy tak, abychom zabránili jak dehydrataci, tak nadměrnému zavodnění,“ doporučuje výživová specialistka Iva Málková. Pít tedy budeme jinak v zimě a jinak v létě, a také podle psychického stavu.

Vhodné a nevhodné nápoje

Základem by měly být nekalorické a nealkoholické nápoje s nízkou mineralizací. Nejvhodnější a nejpřirozenější je samozřejmě čistá voda, která má nulovou kalorickou hodnotu, takže po ní nepřiberete. Jakmile už kupujete ochucené vody nebo limonády, dodáváte tělu často velké množství cukru. Zbytečně tak navyšujete energetický příjem, což vede při nízkém výdeji energie k nadváze a obezitě.
„Do svého těla dostáváte pouze prázdné kalorie ve formě cukru a nezískáte tím žádné příznivé živiny,“ vysvětluje výživová poradkyně Ing. Hana Málková.
Limonády obsahují ve 100 ml kolem 10 g cukru, takže stačí vypít tři menší sklenky a vyčerpali jste doporučený maximální denní příjem přidaného cukru. A když vypijete celý litr takové ochucené limonády? Pak jste „snědli“ jedno hlavní jídlo. Bohužel velmi často během dne popíjíme ochucené nápoje a vůbec si to neuvědomujeme. A jak je to s ochucenými minerálkami a vodami? Je to sice lepší, proti klasickým limonádám mají zhruba o polovinu méně cukru, a tudíž energie, ale i tak: když vypijete jednu velkou lahev denně, vyčerpáte celou doporučenou maximální dávku přidaného cukru.

Ovocné džusy a spol.

Máte dojem, že ovocné a zeleninové džusy jsou ideální volba? A že to jsou zdravé bomby, kterých se nemusíme bát? Omyl! Velmi populární freshe k dlouhodobé konzumaci vhodné nejsou.
„Jsou totiž bohaté na jednoduché cukry, vláknina z nich skončila v koši při odšťavení, proto vedou k rozkolísané hladině cukru v krvi, následným chutím a předčasnému hladu,“ vysvětluje nutriční specialistka Mgr. Lada Nosková z Diet Planu. Dalším neduhem těchto populárních freshů je obsah kalorií. „Průměrný ovocný fresh obsahuje tolik fruktózy, jako je ve dvou až třech kostkách cukru,“ varuje. Přijatelnějším řešením podle Lady Noskové by mohly být takzvané smoothie, ve kterých je ovoce zpracováno celé včetně slupek, a má tedy nižší glykemický index a díky tomu i lépe zasytí.
Kupované džusy v krabicích v sobě skrývají také hodně energie. Jeden litr stoprocentního džusu s nápisem bez cukru představuje 30 kostek cukru! Takový džus má energetickou hodnotu kolem 200 kJ, což je přibližně polovina denní dávky energetického příjmu při hubnutí.
„Pokud už někdo džusy miluje, ať si vybere variantu light, což jsou 50% nektary přislazované aspartamem,“ dodává Iva Málková. Na druhou stranu je potřeba říci, že výhodou džusů je přítomnost některých vitaminů, minerálních látek, antioxidantů a vlákniny, takže jejich rozumná konzumace má pro nás tedy i určitý přínos. Podobné je to i se zeleninovými džusy. Pokud je naředíte vodou, pak i ony mohou být vhodným nápojem. I nadále ale platí, že nejlepší řešení je voda.

Když vám voda nechutná

Co ale dělat, když voda není váš oblíbený nápoj? I s vodou se dá čarovat tak, aby vám chutnala. Není nic jednoduššího než přidat do obyčejné kohoutkové vody citronovou šťávu nebo mátu. Vyzkoušet můžete i jiné bylinky a ovoce. Dobrou službu udělá i šťáva z pomeranče, grepu či limetky. Někdo si vodu vylepšuje drobným ovocem, třeba malinami nebo borůvkami či rybízem. Určitě dobré jsou také nejrůznější bylinkové či ovocné čaje, a ty už vaše chuťové buňky skvěle uspokojí. A bez kalorií (pokud do nich ovšem nehodíte pět kostek cukru). V létě pak stačí uvařit čaj (opět neslazený), nechat ho vychladit a dát do ledničky. Protože ovocné čaje neobsahují kofein, jsou vhodné i pro děti. Pozor na bylinkové, ty byste měli konzumovat opatrně a v rozumném množství. Některé bylinky mají totiž ve větším množství nežádoucí účinky.

Text: Mariana Kyselová
Foto: Shutterstock


Komentáře

Napsat komentář

Pár slov o minerálkách

Některé minerální vody jsou takzvaně lehké, v těch je minerálních látek méně a jsou vhodné i k častějšímu pití (Mattoni, Korunní, Evian, Excelsior). Pozor na ty, které mají vysoký obsah sodíku (Hanácká a Poděbradka)! Pravidelné pití sodíkem bohatých minerálek se zvyšuje krevní tlak a zadržuje se voda v těle. Stačí sledovat etikety, ovšem poznáte to i po chuti: čím je minerálka slanější, tím více má sodíku.

Káva ano, či ne?

V kávě je poměrně velké množství antioxidantů, takže v rozumné míře ji můžeme doporučit. Je však lepší pít filtrovanou, espreso nebo instantní. Tzv. turek je nejméně vhodný, protože sedlina může dráždit sliznice trávicího traktu. Ještě donedávna se káva nedoporučovala, kvůli odvodňujícímu účinku kofeinu. Poslední výzkumy ale ukazují, že kofein nepůsobí jako jiná diuretika, ale že stimuluje hladkou svalovinu močového měchýře k dřívějšímu vyprazdňování. Nedá se tedy říci, že by káva zbavovala vody natolik, že bychom museli vypít dvakrát tolik tekutin, abychom ji doplnili. Nicméně sklenice vody k espresu je v pořádku.