Míříte do hor?

Rubrika: rss-feed, Sport a fitness, Zdraví

Toulky přírodou mají příznivý vliv na naše zdraví. A stane-li se pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu vaší celoživotní pohybovou aktivitou, uděláte pro své tělo i duši to nejlepší.

Teď v létě se lidé velmi rádi vydávají na túry do hor. Láká je malebná příroda daleko od civilizace, klid a snad i těch pár hospůdek cestou. Cíle bývají různé; může to být atraktivní krkonošská Sněžka, beskydský Radhošť, jesenický Praděd nebo třeba Plechý, nejvyšší šumavský vrchol u nás. Hory jsou krásné, ale zároveň mohou být zrádné, pokud se na cestu dobře nepřipravíme. Každá túra v horském terénu by proto měla být perfektně naplánována. Nač bychom tedy měli myslet?

Při dlouhé túře spálíme o 1 500 až 2 000 kilokalorií více, než kolik činí obvyklý denní výdej

Předvídejte změny počasí

Největším nepřítelem turistů na horách je počasí. Nebezpečný je nejen silný vítr, který dokáže velice rychle vyčerpat organismus, ale také jakákoliv náhlá změna počasí. Proto je určitě na místě si předem zjistit, jak má v den vašeho výletu být. Zkušení turisté dokážou poznat změnu počasí podle klimatických změn. Například směr větru lze vypozorovat podle toho, jak padá listí, nebo podle pohybu koruny stromu. Také mraky proudí v různých výškách a tvarech a i jejich znalost může být nápomocná při předpovědi počasí.
V horách tak obávané bouřky jsou vázány výlučně na oblak kumulonimbus, nejhrubší ze všech oblaků. Jemné, řídké, nezahušťující se oblaky vysoké hladiny předznamenávají přetrvávající pěkné počasí. Postupně se zvětšující a houstnoucí vysoké oblaky naopak naznačují jeho zhoršení. Také kouř, který stoupá rovně vzhůru, indikuje pěkné počasí, naopak slabé stoupání ohlašuje bouřku. A jak je známo, když ptáci a hmyz létají nízko při zemi, očekávají vlhký těžký vzduch. Pak je jasné, že bude pršet.

I v létě může být výlet do hor zrádný, zvláště když se nepřipravíme

Nepodceňujte dostatek tekutin

Při celodenní túře v horách je určitě důležité myslet na pitný režim, a to už před odchodem na výlet, kdy je potřeba se zavodnit alespoň půl litrem tekutin.
„Hodina chůze znamená podle převýšení, teploty prostředí, náročnosti terénu a rychlosti chůze potřebu tekutin od 0,4 do 0,75 litru vody, ale i více. Pokud je cesta delší než hodinu, je vhodné doplňovat kromě vody i energii, zejména cukry, případně tělu dodávat i minerální látky. Při delší vycházce v náročnějším terénu jsou jako zdroj energie i tekutin výhodné i klasické cukrem slazené nápoje. Po návratu vypijte alespoň ještě tři čtvrtě litru tekutin, aby ledviny mohly vyčistit krev od zplodin metabolismu,“ upozorňuje RNDr. Pavel Suchánek z pražského IKEM a dodává, že ztráta tekutin je v horách poměrně velká a člověk ji nemusí hned poznat.
„Vítr vysušuje oblečení i kůži a my si neuvědomujeme, jak moc se potíme. Přitom pot je prostředek k ochlazení organismu jako prevence přehřátí. Když je tekutin nedostatek, pocení se snižuje, a tím se také zhoršuje ochlazování organismu. Pak začneme být unavení a malátní, což je právě důsledek vnitřního přehřívání a nemožnosti tvořit dost potu kvůli nedostatku tekutin.“
I když v našich horách má člověk možnost se občerstvit, měli byste i tak do batohu přihodit nějaký ten pamlsek, který vám i přes svou malou hmotnost dodá rychle energii. „Zde jsou výhodné energetické tyčinky nebo gely, sušené ovoce, müsli tyčinky nebo čerstvé ovoce. Zdrojem energie ale mohu být i sportovní iontové nápoje s cukrem,“ radí odborník.

Chůze prospívá srdci a zlepšuje hustotu kostí, čímž brzdí rozvoj artrózy a osteoropózy

Kvalitní boty jsou podmínkou

Do hor bychom rozhodně měli vyrazit v kvalitní obuvi z nepromokavých vzdušných materiálů s podrážkou tlumící nárazy a šetřící vazivově kloubní aparát. Důležitá je také podpora nožní klenby. „Pak je chůze přirozeným pohybem, který příliš nepřetěžuje klouby a podporuje koordinaci. Pokud je intenzivní nebo v náročném terénu, má navíc velkou spotřebu energie. A není omezena věkem, takže chodit mohou i lidé v seniorském věku,“ vypočítává výhody chůze nejen v horách RNDr. Pavel Suchánek.
Velmi dobrým tipem je i použití hůlek nejen pro stabilitu, ale i jako cvičební pomůcky, protože při chůzi přenášíte část hmotnosti i na ruce a posilujete tak i horní část těla.
Oblečení se doporučuje vrstvit na sebe. Vhodné je prádlo z funkčních materiálů, které dobře odvádí pot a nestudí.

Na techniku nespoléhejte stoprocentně

Mít s sebou GPS a mobil je při horských túrách běžné, a tak pravděpodobnost, že se v horách ztratíte, je v posledních letech stále menší. Baterie v mobilu se však mohou vybít, a právě proto je dobré mít s sebou i papírovou mapu. Vyplatí se také znát nouzové signály a vědět, že pomoc se přivolává zvukovým nebo světelným znamením – ve dne buď voláním, nebo píšťalkou, v noci pak baterkou, čelovkou nebo pomocí ohně. Mít s sebou čelní svítilnu nebo obyčejnou baterku je v horách naprostá nezbytnost. I když si totiž naplánujete cestu tak, abyste se stihli vrátit do setmění, nikdy předem nevíte, co všechno se může cestou přihodit. V případě, že se dostanete do nesnází, měli byste vědět, že nouzový signál se vysílá šestkrát za minutu v desetisekundových intervalech s minutovým přerušením, a to až do příchodu pomoci. Záchranáři pak odpovídají třikrát za minutu ve dvacetivteřinových intervalech.
Text: Gabriela Zelinková
Foto: Shutterstock

Míříte do hor?

Míříte do hor?