Dítě jako spolucestující


Přeprava automobilem s dětmi je v dnešním uspěchaném světě každodenní záležitostí. Brzy ale přijdeme na to, že udržet malé človíčky v klidu po celou dobu jízdy není možné.

S dětmi nejezdíme již jen za babičkami či s přáteli po krásách naší republiky, ale vydáváme se na delší trasy za poznáním a rekreací a občas se hodinové až dvouhodinové cesty mění na celodenní cestování. Právě v tomto čase zvýšeného pobytu v autě je vhodné zamyslet se nejen nad pohodlím, ale především nad bezpečností našich dětí.

Každý výlet autem s vaším potomkem si
dopředu promyslete a důkladně naplánujte

Cestu dobře naplánujte

Již při samotném plánování cesty bychom měli celý plán přizpůsobit právě dětem, které jsou nejslabšími členy posádky. Především musíme počítat s tím, že cestování s dětmi se prodlouží, a tak bychom se rozhodně neměli pokoušet překonávat časové rekordy při dálkové jízdě. Počítejme s tím, že nejpozději po hodině jízdy bychom měli zastavit, například si společně zacvičit, zaběhat nebo si prostě pohrát, třeba na parkovišti. Zásadně bychom neměli jezdit po delší dobu bez zastávky a do našeho plánu cesty bychom vždy měli zařadit také přenocování, pokud jsme se vydali na delší trasu.
Samozřejmě nesmíme zapomenout vzít s sebou oblíbenou hračku, která by měla být raději z měkkého materiálu, aby nemohlo dojít ke zranění. Při plánování bychom měli myslet také na občerstvení. Připravíme jen lehkou stravu a také ovoce a k pití například ovocný čaj. Z hlediska bezpečnosti by vše mělo být raději v plastových obalech než ve sklenicích. Na cestu jsou vysloveně nevhodné sladké limonády, které jen podporují pocit žízně.
S dětmi bychom si při jízdě měli občas zazpívat nebo zahrát nějakou hru, která by upoutala jejich pozornost. Cestu naplánujeme tak, abychom třeba navštívili nějaké pro děti zajímavé místo. Vhodný je například zábavní park, který umožní upoutat pozornost dítěte a přinese náměty na přemýšlení při další cestě.
Dítě by mělo mít možnost si během jízdy pohodlně zdřímnout. Proto bychom při výběru dětské autosedačky měli myslet i na tuto skutečnost. V každém případě plánujte denní etapy podstatně kratší, než kdybyste cestu absolvovali sami.

Pásy nesmí vést dítěti přes krk, jinak hrozí
nebezpečí udušení

V automobilu s dítětem jen v dětské sedačce

O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětského zádržného systému. Toto ustanovení zákona platí pro děti menší než 150 cm a lehčí než 36 kg.

Snažte se při cestě jízdu vždy přizpůsobit
rytmu a požadavkům dítěte

Vybírejte pečlivě

Výběru dětské sedačky je potřeba věnovat dostatečnou pozornost. Měla by vždy odpovídat věku a hmotnosti dítěte. Zamyslet bychom se měli také nad jejím umístěním. Již před několika lety se objevily výsledky společného výzkumu dvou firem – společnosti Britax, která je jedním z velkých producentů dětských sedaček, a firmy Volvo, jež je i u nás symbolem bezpečnosti automobilu. Podle odborníků z těchto firem je například pro děti cestující v automobilu nejbezpečnější umístění sedačky zády ke směru jízdy. Byly prostudovány téměř čtyři tisíce dopravních nehod, kdy v autě byly děti, a je zřejmé, že umístění dětské sedačky zády ke směru jízdy výrazně přispívá ke snížení rizika závažných poranění dítěte. Sedačky obrácené zády ke směru jízdy dokážou v porovnání s nepřipoutaným dítětem snížit pravděpodobnost úrazu až o 90 procent.
Výsledky výzkumů i ukázaly, že při použití bezpečnostních sedaček obrácených čelem ke směru jízdy se pro malé děti zvyšuje riziko vzniku poranění, proto se rodičům doporučuje, aby nechali své děti sedět v sedačkách obrácených zády ke směru jízdy co nejdéle, přinejmenším do 3-4 let jejich věku. Účelem umístění dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy je především poskytnout oporu hlavě a celé páteři v případě čelního nárazu. Jinými slovy, síly vzniklé při takovém nárazu jsou rozptýleny do větší části těla. Pozor! Pokud je dítě přepravováno v sedačce na sedadle vedle řidiče zády ve směru jízdy a toto místo je vybaveno airbagem, musí být tento bezpodmínečně vypnut.
V současných moderních automobilech nalezneme u výbavy poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. Tento systém umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. V některých případech může být totiž poněkud obtížné dětskou sedačku správně nainstalovat. Řada rodičů, především maminek, nám dá jistě za pravdu, že manipulace se sedačkou a s dítětem na ruce je někdy značně problematická.

Při jízdě s kojencem pamatujte na
možnosti jeho přebalení při zastávkách

Vyrážíme nakupovat

Rozhodujícím kritériem pro volbu dětského zádržného systému je věk a hmotnost dítěte. V případě havárie totiž musí bezpečnostní systém vydržet až dvacetinásobek hmotnosti toho, kdo v sedačce sedí. Dítě bude při větších vzdálenostech trávit v autosedačce delší dobu, a tak se v ní musí cítit dobře. Je vhodné kupovat sedačku spolu s dítětem, už v obchodě ho do ní posadit a vyzkoušet si upínání bezpečnostních pásů. Pásy nesmí vést dítěti přes krk, kdy hrozí při nehodě nebezpečí udušení, neměly by být však ani příliš nízko; pak by dítě mohlo vyklouznout. Zadní stěna sedačky má být tak vysoká, aby její okraj sahal dítěti až nad uši. Je-li sedačka nižší, hrozí zranění týlu.
Prodavač musí mít k dispozici český návod k montáži a obsluze všech nabízených modelů. Je dobré požádat i o předvedení zvoleného typu sedačky přímo v autě, protože ne všechny systémy se hodí do všech vozů. Před koupí je také vhodné znát nejen délku záruční doby, ale i možnosti záručního i pozáručního servisu. Pokud budeme mít dojem, že připevnění nebo manipulace s upínacími pásy jsou obtížné, je lepší zvolit jiný model.
Před každou jízdou pak musíme zkontrolovat nastavení a vedení pásů tak, aby dítě vždy bylo zafixováno ve správné pozici. V případě, že dojde k nehodě, je důležité dát zádržný systém na přezkoušení k odborníkům a případné poškozené části vyměnit. Jen funkční sedačka je opravdu bezpečná. Při koupi sedačky z druhé ruky je dobré zjistit si její historii. Jestliže už s ní někdo havaroval, je lepší ji nekupovat. I při nákupu starší sedačky je potřeba, aby k ní byl podrobný návod v českém jazyce.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock

Dítě jako spolucestující


Komentáře

Napsat komentář


Jedna sedačka nebude stačit

Podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny, jsou autosedačky rozděleny celkem do pěti skupin. Pro nejmenší je určena „Skupina 0“, případně „Skupina 0+“. „Skupina I“ je pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, „Skupina II“ pro děti o hmotnosti 15 až 25 kg a „Skupina III“ pak pro děti od 22 do 36 kg. Řada typů dětských autosedaček je schválena ve více třídách (např. 0-I nebo I-III), tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky). Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, ze které je zřejmé, kdo systém vyrobil, v jakém provedení a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

Dobrá rada

Až budeme dětskou sedačku kupovat, snažme se o té, kterou jsme si vybrali, zjistit co nejvíce. Informace najdeme nejen na stránkách výrobců a prodejců sedaček, ale také v odborných časopisech a na webových stránkách evropských autoklubů i na motoristických portálech.