Čočka nejen na kyselo


Čočka se hodí na přípravu polévek, pomazánek, salátů, nákypů a nejrůznějších příloh i samostatných pokrmů.

Čočka nejen na kyselo

Proč dříve tak často konzumované luštěniny, ke kterým čočka spolu s hrachem, fazolemi, boby, cizrnou a sójou patří, se dnes na našem talíři objevují jen zřídka? Nejspíš nám vadí jejich zdlouhavá příprava, musejí se před vařením dlouho máčet, 8 až 12 hodin. Čočce však stačí 2 až 5 hodin a loupanou červenou čočku nemusíme máčet vůbec. Hnědou čočku vaříme asi 40 minut, červené bohatě stačí 10 minut.
Jestliže budeme luštěniny správně připravovat, vyhneme se i dalším nepříjemnostem, jako je nadýmání (způsobují ho oligosacharidy, které neumíme plně strávit), těžká stravitelnost pokrmu (mohou za ni lektiny) nebo problémy s klouby (v nichž se usazuje purin). Oligosacharidy jsou rozpustné ve vodě, zbavíme se jich máčením – vodu pak slijeme a luštěniny vaříme v čisté vodě. Pomohou i bylinky a koření, přidané při vaření: saturejka, majoránka, bazalka, libeček, tymián, yzop, šalvěj, kmín, zázvor. Puriny a lektiny zničíme vařením, zpočátku bez pokličky. Jiným způsobem, jak zničit škodlivé látky v luštěninách, je nakličování. Aby luštěniny nezůstaly tvrdé, solíme pokrm až před jeho dohotovením.
Luštěniny jsou cenným zdrojem rostlinných bílkovin, obsahují zdravé tuky, mnoho minerálních látek a vitaminů, především skupiny B, důležitou kyselinu listovou a vlákninu. Působí příznivě na cévy a srdce, snižují cholesterol, krevní tlak, hladinu cukru v krvi, pomáhají v prevenci zhoubných nádorů.
Čočka je vhodná i při chudokrevnosti, podporuje činnost střev, je dobrou prevencí proti zácpě a prostředkem proti depresím a stresům i výborným dietním pokrmem. Luštěniny ale nejsou vhodné pro lidi trpící dnou, s onemocněním slinivky a žlučníku.

Bramborová čočkovka

150 g čočky, 150 g uzeného masa nebo uzeniny, různá kořenová zelenina, 500 g brambor, vývar (např. z uzeného masa), sůl, ocet, cukr

Přebranou čočku namočíme na několik hodin do vody. Do hrnce s vývarem dáme čočku, drobně nakrájenou kořenovou zeleninu, uzené maso, oloupané a pokrájené brambory a vaříme asi 20 minut. Před dohotovením osolíme. Maso nakrájíme na kousky a vložíme zpět do polévky, kterou dochutíme octem, cukrem a solí.

Kočičí tanec

500 g čočky, 400 g krup, 6 stroužků česneku, 2 cibule, sádlo nebo olej, majoránka, sůl

Čočku a kroupy odděleně uvaříme a pak smícháme. Osolíme, přidáme utřený česnek, ochutíme majoránkou a dáme do vymazaného pekáče. Polijeme cibulkou osmaženou na sádle a asi půl hodiny zapékáme v troubě. Podáváme s kysaným zelím nebo okurkou.

Pikantní čočka na sladko

3 hrnku červené čočky, 1 malá cibule, 1 lžičky mletého římského kmínu, 1 lžičky mleté skořice, 4 hřebíčky, 1 hrnek pomerančové šťávy, 1 hrnku vody

Do hrnce dáme propláchnutou čočku, drobně nakrájenou cibuli, koření a pomerančovou šťávu. Přivedeme k varu, snížíme teplotu a za občasného míchání nezakryté vaříme, až se tekutina vstřebá a čočka se začne rozvářet. Vyndáme hřebíček. Podáváme teplé nebo studené s masem nebo zabalené v plackách (tortillách). Můžeme ozdobit krájenou zeleninou.

Čočka s kokosem

500 g čočky, 4 cibule, olej, 6 zelených pálivých paprik, 3 lžíce hořčičných semínek, 4 lžičky kmínu, 4 lžíce strouhaného kokosu, špetka koriandru, sůl

Uvaříme čočku. Na velké pánvi nebo v kastrole zpěníme na oleji drobně nakrájené cibule, přidáme na proužky pokrájené papriky, hořčičné semínko, kmín a osolíme. Smažíme tak dlouho, až hořčičná semínka začnou praskat. Vmícháme uvařenou čočku a na mírném ohni dusíme asi 10 minut. Přidáme kokos a koriandr, přikryjeme a vaříme ještě asi 5 minut. Podáváme s rýží.

Červená čočka po bulharsku

1 šálek červené čočky, 1 lžíce oleje, 1 velká cibule, 2 velké papriky, 2 stroužky česneku, bazalka, 2 šálky vody, 3 šálku sójového mléka, 1,5 lžíce hladké mouky, ocet

Cibuli a papriku nakrájíme na menší kostičky a dusíme na oleji asi 5 minut. Zalijeme vodou a přidáme čočku. Vaříme 10 minut. V sójovém mléku rozmícháme mouku a vmícháme ji do čočky. Na slabém ohni ještě za občasného míchání chvilku povaříme. Vmícháme utřený česnek, nasekanou bazalku, dochutíme solí a octem. Podáváme s chlebem.

Čočkový salát s jablkem

150 g čočky (nejlépe dvě barvy, např. hnědá a žlutá), 1 větší jablko, 1 jarní cibulka, 2 lžíce majonézy Hellmann’s, 2 lžíce omáčky Hellmann’s Dijonnaise, šťáva z půlky citronu, cukr, sůl, drcený pepř

Čočku namočíme přes noc a druhý den uvaříme do měkka. Scedíme a necháme vychladnout. Jablko nakrájíme i se slupkou na malé kostičky a dáme do mísy. Zastříkneme citronovou šťávou a promícháme. Přidáme čočku a nasekanou cibulku. Promícháme s majonézou a omáčkou Dijonnaise Hellmanns a jemně dochutíme solí, pepřem a cukrem.

TEXT: IVA TVRZOVÁ
FOTO: SHUTTERSTOCK, PROFIMEDIA.CZ, ISIFA A HELLMANNS


Komentáře

Napsat komentář

 

Rádi vaříte, sbíráte recepty, navštěvujete gastronomické akce? Na novém internetovém portálu www.gastronaut.cz najdete obsáhlou databází gastronomických akcí z celé republiky i s nejzákladnějšími informacemi – třeba právě ve vedlejším městě probíhá cibulový jarmark, ochutnávka vín nebo jiná zajímavost! Najdete tu i reportáže z proběhlých akcí, recepty, soutěže apod. Současně vychází pro milovníky dobrého jídla a pití Gastronaut diář 2012 v tištěné podobě. Vydal ho smart Press, koupíte v knihkupectvích a papírnictvích.