Chalupářská světnička v Údolí


Majitelé venkovské chalupy ležící v jižních Čechách blízko Nových Hradů se rozhodli pro rekonstrukci a požádali architekta, aby jim s obnovou přízemí pomohl.

Rekonstrukce staré chalupy byla rozvržena na několik etap. V první fázi bylo nutné kompletně přebudovat a zobytnit přízemí. Tento prostor byl původně rozdělen do dvou místností. Ing. arch. Tomáš Petrášek je spojil do jedné světnice, která slouží jako kuchyně, jídelna i obývák. V místě příčky tak bylo možné obnovit okno. Vznikla velká obytná místnost, typická pro chalupy. Vstupuje se do ní z chodby. Na kuchyňskou část navazuje prostorná spíž a vedle kamen je další průchod, kterým lze pokračovat do schodišťové haly a dále do podkroví.

Kuchyňský ostrůvek provozu domácnosti
vyhovuje

Originální nábytek z modřínu

Ve světnici je všechno, co v ní má být – dřevěná podlaha, bílý trámový strop, kuchyňský kout, kamna na dřevo, stůl se židlemi, pohovka. Tradiční vzhled venkovského stavení dodávají původní kazetové dveře ve slonovinové barvě a špaletová okna v hlubokých zaklenutých nikách.
Moderní šmrnc do chalupářského interiéru vnáší žluto-červené dřevo modřínu a jeho výrazná textura. Modřín se objevuje jak na podlaze, tak z něho byl podle architektova návrhu vyroben nábytek. Nevšední je zejména řada na sebe navazujících nízkých skříněk, která světnici obíhá podél obou vnějších stěn domu, schovává radiátory a podtrhuje rytmičnost oken. Dlouhou řadu zakončuje lavice a navazující pohovka. Skříňky slouží jako cenný úložný prostor, který umožňuje rodině se třemi dětmi, aby místnost nebyla plná neustálého nepořádku.

Uspořádání světnice je praktické

V rohu za kamny jsou dveře
do komory

Nové a staré

Aby na podlahu i originální nábytek zbylo dost peněz, bylo snahou využít co nejvíce původního vybavení. Z toho důvodu tu zůstaly jen lehce pozměněné dveře, také staré židle dostaly nový nátěr a linka byla poskládána z velké části z komponent původní kuchyně, pouze se změnilo její rozvržení. Ostrůvek byl udělán zcela nově. Do kuchyňských dvířek byly vyfrézovány negativní úchytky a hotový nábytek získal bílý nátěr.
Architekt Petrášek pro tento prostor navrhl i jídelní stůl, který je také z modřínu. Jeho přínosem je i zvolená barevnost. Všechny barvy v interiéru schválně zredukoval jen na tlumené a neutrální odstíny. Chtěl, aby nic nekonkurovalo kráse modřínového dřeva.

 

Text: Martina Lžičařová
Foto: Jan Mahr

 

Uložit


Komentáře

Napsat komentář


Během užívání nedošlo k žádným změnám v uspořádání a zařízení prostoru, rodině navržené řešení vyhovuje